Thaimaa-info.com Foorumin päävalikko Thaimaa-info.com

ValokuvakansioValokuvakansio  OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   SudokuSudoku   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Konsuliapu Thaimaassa!
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin   tulostus ystävällinen näkymä    Thaimaa-info.com Foorumin päävalikko -> Yleinen keskustelu, General discussion
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  

Olenko tarvinnut apua ongelmiini konsulaatista?
En
 64%  [ 11 ]
Kyllä
 23%  [ 4 ]
Pärjään omillani jos jotain tapahtuu
 11%  [ 2 ]
Äänestäneitä : 17
Ääniä yhteensä : 17
Tällä; äänestyksellä ei ole päättymispäivää

Kirjoittaja Viesti
loikkari
Vieras

LähetäLähetetty: 8.3.2016 11:19    Viestin aihe: Konsuliapu Thaimaassa! Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoitanpa tähän omia mietteitäni hämmästyttävän yleisestä ilmiöstä matkailun yhteydessä ja se on täällä kertaa matkailija joka oman tupeksinnan takia ajautuu ongelmiin joissa tarvitsee ulkopuolisen apua esim taloudellisesti tai kotouttamisen yhteydessä! EN tiedä tarkkoja lukuja tänään mutta aina muutama matkaaja ajautuu niinkin suuriin ongelmiin ihan pienistä laiminlyönneistä kuten pidätetyksi karkoituskeskukseen koska on ehkä ylittänyt maassaolopäivät ja kentältä ei pääse poistumaan jos ei ole rahaa maksaa summaa joka on 500 THB/vrk tai maksimissaan 20 000 THB.

Nythän 23 maaliskuuta 2016 myös seuraamukset jotka ovat olleet voimassa jo aikaa, otetaan myös käytäntöön Siitä voi lukea esim Suomen suurlähetystön Bangkok www sivuilta Suomen suurlähetystö Thaimaa miten niitä tullaan toteuttamaan missäkin tapauksessa. Noin yleisenä tietona kerron, että vapaaehtoisesti ilmoittautumalla pääsee hieman pienemmillä sanktioilla mitä tulee maahaan uudelleen saapumisen suhteen, kuin jos joutuu pidätetyksi esim ratsian yhteydessä. Myös Thaimaan immigrationin kotivisuilta ne voi lukea. Welcome to Immigration Bureau

Olen kuitenkin hämmästynyt kuinka väärä luulo ihmisillä on että konsuliapu olisi ehdoton jos on töpeksinyt matkoilla esim matkustelemalla ilman matkavakuutusta ja sairastuu. Sairastumiselle ei tietenkään useimmiten itse voi mitään ja se on aina ikävää jos niin käy. Mutta siihen voi varautua riittävällä matkavakuutuksella sekä tapaturmavakuutuksilla. Maksaahan ne hiukan mmutta sitten se vasta maksaakin jos joutuu onnettomuuteen ja joutuisi omasta pörssistä sen kustantamaan. Itse maksan n 3€ /vrk eli n reilu tonni vuodessa. Koen sen tarpeelliseksi ja turvalliseksi. Joutunut siihen kerran tukeutumaankin (siis todellisesti enkä tarkoita flunssaa sillä) kun Espanjassa jouduin sairaalahoitoon 15 päiväksi vuonna 2013. Vuosimaksu vastaa tuon periodin kustannuksesta 1/10. Toki Espanjassa olisin saanut EU sääntöjen mukaan hoitoa myös paikallisten tavoin mutta siltikin.

Mutta muuten olen Pattayalla ollut muutaman kanssa tekemisissä jotka ovat vaan päästäneet viisumin pitkäksi tai missanneet lentonsa ja lippu on palanut siihen. Aika usein nämä ottavat yhteyttä konsuliosastoon josta pyydetään apua vaikka kotouttamista varten. Jostain on jäänyt sitkeästi elämään käsitys että se olisi suurlähetystön/konsuliosaston velvollisuus auttaa. Sellainen nk "konsulinkyyti" on joskus ehkä ollutkin n 40 vuotta sitten mutta ei enää. Ei nykyisin saa edes maksusitoumusta vaikka olisi tulot kunnossa Suomen päässä. Ehkä jos saa jonkun takaamaan maksun (eli periaatteessa joku lähettää rahan etukäteen konsulaattiin niin avittavat käytännnön asioissa.

Ja mielestäni se on ihan oikein, jokainen on vastuussa omista toimistaan ja riskit matkustellessa pitää ottaa huomioon myös ja koittaa minimoida ne mahdollisimman pieniksi. Onhan tietty ihan oikeasti joku joka sairastuu ihan ilman omaa osuutta mutta vakuutus jos on kunnossa niin ei tietääkseni ole ihan avutta jäänyt. Melko moni kuitenkin suhtautuu välinpitämättömästi ja lähtee soitellen sotaan, ei minulle ennenkään ole mitään sattunut. No ei niin mutta aika usein saa lukea lehdistä ja FB:sta kuinka tarvitaan apua siellä tai täällä. Vastakin oli Ruotsin lehdistössä ikävä tarina nuorukaisesta joka oli ajanut kolarin mopolla mutta vakuutus oli umpeutunut muutamaa päivää aiemmin eikä ollut kolmen neljän päivän takia sitä jatkanut. Siinä hoidon kustannukseksi kerrottiin 200 000 THB/vrk (kuulostaa kyllä kovalta jos mitään ei tehdä muuta kuin ylläpidetään elämää ja painetta lasketaan kallon ja aivojen välillä)

Tämähän ei ole kannanotto miten suurlähetystö palvelee muissa asioissa kuten Suomen passin hankinnassa tai papereiden legalisoinnissa vaan siihen voi avata ihan oman ketjunsa. Itse kehoittaisin kuitenkin matkustajia ottamaan vastuun tekosistaan ja hoitamaan oma osuutensa casesta niin on paljon helpompaa kaikille osapuolille. Uskoakseni konsuliosasto tekee parhaansa ja työskentelee melko rajallisin resurssein ja jokainen turha yhteydenotto lisää sitä työpainetta. Apua kyllä saa kun tilanne on todellinen esim tsunamin aikana tekivät suunnattoman työn sen eteen että kaikki saatiin kotiutettua.

Muutoin ulkoministeriöllä on matkustusilmoitus palvelu jossa voi ilmoittaa matkustuskohteensa ja tarpeelliset yhteystiedot esim lähiomaisiin. Suosittelen rekisteröiytmistä
Takaisin alkuun
Jim Reindeer
Administrator ผู้บริหาร

LähetäLähetetty: 8.3.2016 14:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No en tiedä tarkkaan mitä tarkoitat, mutta minulta suurlähetysto ei saa kovin suuria pisteitä yleensä koko toiminnasta. Juttua asiasta toisaalla. Mutta olen tyytyväinen kun viimeksi sain jutella ihan asiallisen keskustelun pääkonsulin kanssa ja palautteeni ainakin puhelimessa otettiin myonteisesti vastaan.

Voin olla väärässäkin...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
loikkari
Vieras

LähetäLähetetty: 8.3.2016 14:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aika selvästi kirjoitin kyllä aiemmin näin;
Lainaus:
Tämähän ei ole kannanotto miten suurlähetystö palvelee muissa asioissa kuten Suomen passin hankinnassa tai papereiden legalisoinnissa

Eli tarkoitan vain miten jotkut ihmiset ovat ottaneet oikeudekseen haukkua palvelua vaikka ovat ihan itse itsensä saattaneet ongelmiin ja vaikeuksiin välinpitämättömyydellään. Siis siihen välinpitämättömyyteen tämä kirjoitukseni on osoitettu, eikä siinä kyllä ole konsulilla eikä suurlähettiläällä mitään osaa eikä arpaa, ennekuin asianosainen ottaa heihin yhteyttä itse.

Ne kerrat mitä itse olen suurlähetystön palveluja käyttänyt/tarvinnut ei ole kyllä valittamisen aihetta itselläni. Hiukan työläänä olen ainoastaan kokenut sen pankissa maksamisen asioinnin edetessä mutta siihenkin on kuulemma tulossa muutos korttimaksun mahdollisuuden muodossa ihan piakoin.
Takaisin alkuun
Jim Reindeer
Administrator ผู้บริหาร

LähetäLähetetty: 8.3.2016 14:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eli kerron yhden jutun jonka olen saattanut hopistä omassa ketjussani. Ihan sattumalta kun viimeksi kävin siellä niin yksi hyvä kaverini oli paikalla samaan aikaan. Hän hoiti jotain asiaa jonkun thain kohdalla. He vaativat asiasta maksua. Kaveri kysyi et antakaa tilinumero niin maksan heti mobiililaitteella. Virkailija sanoi, ettei sitä ei voi maksaa noin koska se ei näy meillä heti. Ihan taatusti näkyy jos tilinumero ok ja muut tiiedot kun vaan menee tarkistaan omalta koneeltaan ja luultavasti heillä on joku tietokone missä asian voi tarkistaa. Laughing

Pidän itse sakkia (Bkk Suomen suurlähetysto) aika tyhmänä ja normaaliin suomalaiseen tyylin kankeana. Tosin viimeksi ei mitään ongelmia. Jopa tulotodistuksen printti kelpasi kun thai-virkailija sanoi, että tää on printti johon sanoin että niin on. No propblem lopulta ja siinä ei tarvinnut alkaa vääntään mitään. Kävin vain läheisssä SCB:ssa maksamassa sen maksun mut en vaan käsitä miksei sitä voi hoitaa siellä paikan päällä vaikka kortilla tai mobiililaitteella. Ennen onnistui cash-maksu tiskillä.

Voin olla väärässäkin...
Takaisin alkuun
Jim Reindeer
Administrator ผู้บริหาร

LähetäLähetetty: 8.3.2016 14:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Loikkari

Lainaus:
Aika selvästi kirjoitin kyllä aiemmin näin;

Ok meni jakeluun ja kerroin oman asiani ja tuo ei ole ainoa ongelma heidän toiminnassaan mun kohdalla. Esim nyt viimeksi vastaus niin emailiini ei vastattu mitään ja konsuli siis otti palautteeni asiallisesti vastaan ja jopa kiitteli mua palautteesta. Mutta en ala kertaamaan tätä asiaa jonka olen jo kerran kerran kertonut toisaalla. Eli lyhyesti. Minä en ole tyytyväinen heidän kaikkiin palveluihinsa. Esim aukioloajat. Hyvä jos muut ovat.

Voin olla väärässäkin...
Takaisin alkuun
loikkari
Vieras

LähetäLähetetty: 8.3.2016 16:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lähinnä tällä ketjulla ajoin takaa nimenomaan konsulipalvleuista jos on esim sairastunut, joutunut poliisin tai muiden viranomaisten kanssa vaikeuksiin tai itse aiheuttanut ongelmansa esimerkkinä tuo viisumin pitkäksi veto ja sen takia pidätys tai maasta poistaminen. Toisinaan kun kuuntelee juttuja niin konsulin pitäis tulla paikalle selvittelemään joka sekaannusta joka ilmenee esim baari bin mukissa jossa asiakas väittää joutuneensa kusetetuksi. Vedän tahallani esimerkkiä todella pitkälle yli mutta näin se vaan kuulostaa.

Esim tuo maksu ja kun toveriltasi ei mobiilimaksua huolittu niin siihen voi olla aivan järkevätkin syyt, ensinnäkään ehkä konttorissa ei ole ketään jolla olisi oikeus tiliä hallinnoida/tsekata sisääntulevia maksuja, ehkä koko tiliin ei ole kytketty nettipalvelua, kolmanneksi jos tili on Suomessa niin ei se päivity reaaliajassa sekään muutoin kuin jos lähettävä ja saava tili ovat samaa pankkia. Ja nythän siihen on helpotusta tulossa korttimaksu mahdollisuuden kautta! Enkä käy arvelemaan mutta kaikissa pankeissa ei ole mahdollista rekisteröidä uutta maksun saajaa mobiililaitteesta vaikka nettipankki olisikin. Esim itselläni BKK pankin versiossa uudet maksunsaajat pitää luoda desk top koneelta mutta sitten voi näille luoduille tehdä maksuja myös puhelimesta.

Aukiolo ajat on mitä on mutta kun ne tietää niin voi ajoittaa käyntinsä sen mukaan. Se kyllä on ala-arvoista jos ei kohtuullisessa ajassa vastata esim s-postiin, siitä kannattaa laittaa palautetta.

Onneksi ei itse ole tarvinnu hätäapua sieltä, mutta en uskoisi sen olevan sen vaikeampaa silti. Siis niiltä osin kuin esim onnettomuuksissa tai sairaustapauksissa joutuisi pyytämään. Pitää muistaa, myös että moniongelmaisia on monia jotka soittelevat 10-15 kertaa päivässä samasta asiasta ja sehän syö resursseja myös ihan turhaa.
Takaisin alkuun
TJ70

LähetäLähetetty: 8.3.2016 20:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Suurläetystöt ja konsulit eivät ole missään massa palvellakseen kansalaisiaan kun "järjestävät itsensä" vaikeuksiin, tämä on koettu pariinkin kertaan. Näiden varsinainen tehtäväkenttä on jotain ihan muuta kuin paapoa (pääsääntöisesti) idioottituristeja. Sairastapauksissakaan apua ei heru. Rahaa näistä saa, kun joku on ensin tallettanut vastaavan summan (suomesta) näiden tilille.
Joskus kauan sitten, eteenkin nk. "offical british hooligaanit" harrastivat oneway-matkoja turistikohteisiin ja tulivat sitten konsulikyydillä takas kotio. Vuosia sitten tuli päästyä itseään parempaan seuraan ja otettua kuppia parin silloisen BKK embassyn tyypin kanssa ja nämä melkeinpä nauroivat ajatukselle että embassy jotenkin "auttaisi" itsensä kuseen ajanutta turistia. On ihan harhaluulo että auttaisivat….
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
spiigeli
Administrator ผู้บริหาร

LähetäLähetetty: 8.3.2016 20:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En ole apua tarvinnut. Jotain kolhuja ollut jossa vakuutuksesta ollut apua.
Itsellä muuten tuo turvaverkko aika hyvässä kunnossa, tietenkin hölmöilyjä yritän välttää.

Jim Reindeer
Administrator ผู้บริหาร

LähetäLähetetty: 8.3.2016 20:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No mua taas ei hirveesti kiinnosta turistien ja muiden sankareiden ongelmat tai viisumumipelleilyt yms. Samoin Suomen erilaisiin ongelmiin puuttumisen olen lopettanut lähes kokonaan. Tää ketju ihan ok. Puhun vain omasta elämästäni ja mitä asuminen Thaimaassa on pääasiassa omalla kohdallani. Mukavaa ja joskus onneksi melko harvoin vaikeaa. Kantani suurlähetyksestä kai tuli selväksi ja onneksi siellä tartte käydä kuin kerran vuodessa. Tulostin tulotodistusen viimeksi siksi koska posti jumitti. Asiaa auttoi eläkeyhtioni Eteran virkailijan järkevyys ja sitä firmaa täytyy suorstaan ylistää asiakaspalvelussa tai ainakin virkailijaa joka hoitaa mun asioita. Hän on hoitanut hommaa useita vuosia. Samoin suurlähetyston thai-virkailijan järkevyys kun selitin miksi mulla on tuloste.

No kuitenkin osittain positiivinen kertomus suurlähetystostä. Minulta unohtui passi sinne reilu vuosi sitten ja vika tietysti minun. Olin himassa kun huomasin asian. No he lähettivät mulle emailin, että sun passi on täällä ja se pitää tulla hakemaan. Sanoin että eiko onnistu millään kuriiripalveluna ja hirmu rukoilon jälkeen se onnistui. Eli siihen sitten suostuttiin ja passi tuli himaan hintaan 690 bahtia. Sanottiin että tämä poikkeustapaus. Maksoin homman heidän tililleen niin sit olis pitänyt vielä lähettää skanni kuitista. Olen niin jästipää ja lähetin mailin, että jos te ette näe koneelta kuka on maksanut niin en skannaile teille yhtään mitään. Asia ilmeisesti kunnossa koska ei ole kuulunut mitään. Maksun tein muistaakseni verkkopankista thai-tililtä tai pankista. Jotain kyllä skannailinkin mut sit päätin etten lähetä lappua ihan periaatteesta.

Nuo onnettomuustilanteet ovat eri asia ja konsulin mukaan näitä varten on puhelin joka päivystää 24h/vrk ja jos näin on niin hieno homma. Numero loytyy suurlähetyston sivuilta. En ole tarkistanut asiaa.

No onneksi siellä ei tartte käydä kuin kerran vuodessa jos kaikki muu menee putkeen. Mut menen tässä lähiaikoina käymään kun hommaan pojalleni Suomen passin jossa ei ole ongelmaa konsulin mukaan. Tietyt paperit vain mukaan ja koko perhe konttoriin. Asia jonka olen selittänyt toisaalla mutta mainittakoon se nyt tässäkin.

Voin olla väärässäkin...
Takaisin alkuun
expatrium

LähetäLähetetty: 9.3.2016 5:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minä uusin passini viime viime vuoden heinäkuussa ja maksoin käteisellä paikan päällä, en pankissa.
Onnistui pienen keskustelun jälkeen kun oli "tasaraha", eli se summa jonka homman hoito maksoi.
Sanoivat syyksi, kun pitää maksaa etukäteen, ettei ole "vaihtorahaa".

Jim Reindeer kirjooitti
Lainaus:
Mutta olen tyytyväinen kun viimeksi sain jutella ihan asiallisen keskustelun pääkonsulin kanssa ja palautteeni ainakin puhelimessa otettiin myonteisesti vastaan.

Pääkonsuli?
Nyt ovat muuttuneet nämäkin virkanimitykset? Confused
http://www.finland.or.th/public/default.aspx?nodeid=35140&contentlan=1&culture=fi-FI

Tätä en ymmärrä?
Lainaus:
Nettikonsuli neuvoo kansalaisia Facebookissa
Miksi tuota neuvontaa ei voi järjestää suoraan, ilman että pitäisi liittyä naamakirjaan, kaikki ei halua liittyä moiseen palveluun.
http://www.finland.or.th/Public/Default.aspx

Jim Reindeer
Administrator ผู้บริหาร

LähetäLähetetty: 9.3.2016 6:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

expatrium kirjoitti:
Minä uusin passini viime viime vuoden heinäkuussa ja maksoin käteisellä paikan päällä, en pankissa.
Onnistui pienen keskustelun jälkeen kun oli "tasaraha", eli se summa jonka homman hoito maksoi.
Sanoivat syyksi, kun pitää maksaa etukäteen, ettei ole "vaihtorahaa".

Jim Reindeer kirjooitti
Lainaus:
Mutta olen tyytyväinen kun viimeksi sain jutella ihan asiallisen keskustelun pääkonsulin kanssa ja palautteeni ainakin puhelimessa otettiin myonteisesti vastaan.

Pääkonsuli?
Nyt ovat muuttuneet nämäkin virkanimitykset? Confused
http://www.finland.or.th/public/default.aspx?nodeid=35140&contentlan=1&culture=fi-FI

Tätä en ymmärrä?
Lainaus:
Nettikonsuli neuvoo kansalaisia Facebookissa
Miksi tuota neuvontaa ei voi järjestää suoraan, ilman että pitäisi liittyä naamakirjaan, kaikki ei halua liittyä moiseen palveluun.
http://www.finland.or.th/Public/Default.aspx

Heh, no ihme että sait maksettua. Siinä oli mulla viimeksi pientä tallailua, että loysin SCB pankin. Siis lähimmän koska suurlähetysto vaihtoi paikkaa eli toistan. En käsitä millään tuota juoksutusta. Ja eiko ole rahaa asentaa toimivaa ja helppoa systeemiä tuohon vai mistä se on kiinni? Jos siis on verkkopankki Thaimaassa ja osaa käyttää niin raha näkyy muutamassa sekunnissa heidän tilillään. Viimeksi ajattelin puuttua siihen kaverini keskusteluun maksusta, kun virkailijanainen väitti ettei näy tilillä heti. En puuttunut kuitenkaan.

Ja sama tuo Facebook-juttu koska ei kaikki ole naamakirjassa ja mulla viimeksi siis ei vastattu mitään kun lähetin kyselyn pojan passista emaililla ja siis vetosivat kiireeseen. Mitä minä olen siellä vieraillut ainakin 12-15 kertaa, niin ei tartte pahemmin jonotella asioitaan. Eli mistä se kiire syntyy? Henkilokunnan määrä ei tiedossa. Mutta kuten sanoin, niin tyypillinen suomalainen byrokratialaitos. Vrt vaikka Kela. Kysyin konsulilta suoraan, että oletteko täällä lomailemassa? Se oli ainoa v-mainen kysymys jonka esitin ja hemmo siis oli mukava puhelussa. Wink

Sinne kyllä kannattaa tyrkätä palautetta epäkohdista. No kokonaan eri asia auttaako?

Ja noista titteleistä ei tietoa. Puhelu yhdistettiin konsulille kun pyysin puhelussa, että voinko jutella pääkonsulin kanssa oli sitten vaikka mikä titteli. Myos nainen puhelimessa oli ihan asiallinen ja en kovin paljoa aukonut päätäni vaan sanoin miksi mulle ei vastata. Olen lähes saletissa, että pojan passin saamisessa ei mitään ongelmia.

Voin olla väärässäkin...
Takaisin alkuun
expatrium

LähetäLähetetty: 10.3.2016 15:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olisiko ainakin Suomen Bangkokin suurlähetystön virkailijoilta jäänyt tämä
Suomen ulkoministeriön you tube linkki jäänyt avaamatta?
https://www.youtube.com/user/ForminFinland/

Minä valitin tuosta, että piti ensin hakea heiltä lappu ja mennä sen kautta maksamaan pankkiin ja se maksu onnistui sitten paikan päällä.

Valitin asiasta myös konsuli Pahkasalolle, joka lupasi katsoa mitä voisi tehdä?
Olisiko mahdollista, Rolling Eyes että tuo maksusysteemi olisi muuttunut? Minä en nyt ainakaan löytänyt muuta maksutapa mainintaa?

Luitko JR tämän lähetystön sivulta.
Lainaus:
Maksulliset suoritteet
Maksut suoritetaan käteisellä Thaimaan bahteissa kulloinkin voimassaolevan ulkoasiainministeriön tilikurssin mukaisesti. Katso ajantasaiset hinnat palveluhinnastosta.
http://www.finland.or.th/public/default.aspx?nodeid=35095&contentlan=1&culture=fi-FI

loikkari
Vieras

LähetäLähetetty: 11.3.2016 14:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen jo pariin kertaan todennut, että tuohon maksujuttuun on tulossa muutos kun saavat korttimaksupäätteen konttorille. Kaikki vie vaan aikansa ja kun on viranomaisista kysymys ja Thaimaasta kyse niin joutuu ehkä näiden yhdistelmässä sitten hiukan enemmän käyttämään kärsivällisyyttä. Ei niitä valtion (ulkoasianministeriön) tileja avata suljeta ja muutella ihan miten vain, ja varsinkaan ulkomailla Eikä käyttöoikeuksia jaeta ihan jokaiselle konttoriin pääsevälle, varsinkin kun vastaanottotiskillä taitaa ihan Thait olla työssä?

Aika kohtuutonta on väittää suurlähetystöä joustamattomaksi jos kuitenkin itse on saanut palvelua yli velvoitteitten, on joku saanut maksettua tiskillä, toinen taas saanut passin kotiin lähetetyksi vaikka tällaista palvelua ei yleensä ainakaan BKK:n lähetystö tarjoa eikä ole velvoitettu tekemään. Paperihommmissa sen vertaa ettei ne suinkaan ole suurlähetystön/edustuston tekemiä päätöksiä ten rutiinit hoidetaan, niitä yleensä ohjaa laki tai asetus ainakin, esim lapsen suomen kirjoihin saattaminen ulkomailla

Omat kokemukset on kuitenkin ihan ok ja kerron kohta pari esimerkkiä miten välinpitämättömästi jengi matkustelee ja syyttää sitten viranomaisia kun hommat kusee kintuille. Mietin voinko jotenkin niin kirjoittaa ettei henkilöllisyys ilmene, jos en siihen kykene niin joudun jättämään sen tekemättä.
Takaisin alkuun
expatrium

LähetäLähetetty: 11.3.2016 15:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

loikkari kirjoitti:
Olen jo pariin kertaan todennut, että tuohon maksujuttuun on tulossa muutos kun saavat korttimaksupäätteen konttorille.

Oletko jonkinlainen lähetystön varatiedoitta?
Milloin ja missä on ollut luettavissa, että tuo maksukäytäntö muuttuu.
Tuo sama käytäntö on ollut voimassa jo ainakin pari vuotta.

Onhan se kummallista jos/kun ei kelpaa saman pankkiryhmän pankkiin
(SCB) suoritettu maksu, esim. asuinpaikkakunnan saman pankin konttorissa ja ja esittää se tosite lähetystössä.

Miksi pitää ensin mennä lähetystöstä hakemaan lappu ja käydä maksamassa yhdessä määrätyssä SCB konttorissa, jonka sijaintia ei tiedä vaan pitää etsiä.
Miksi asia pitää tehdä noin vaikeaksi ja nimenomaan Suomen Thaimaan lähetystössä.
Eletään vuotta 2016 Idea

loikkari
Vieras

LähetäLähetetty: 11.3.2016 15:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

expatrium kirjoitti:
Oletko jonkinlainen lähetystön varatiedoitta?
Tässä nimenomaisessa tapauksessa voin olllakin Take it easy expatrium vaan!
Minähän voin kysyä Sinulta, arvon herra samaa, oletko sinä joku lähetystön virallinen vara-arvostelija?

Olin suurlähetystön tiedoistustialaisuudessa missä asia nousi esiin. Samoin kuin se kunniakosulin saaminen tänne Pattayalle.
Takaisin alkuun
expatrium

LähetäLähetetty: 12.3.2016 5:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Onko se mielestäsi niin, ettei lähetystön toimintaa saisi arvostella, yhtä hyvin ruusuin kuin risuinkin, jos ja kun siihen on aihetta?
Suomalaisella veronmaksajalla on siihen oikeus.

Konsulaatti pattikselle, kepit sitä on turha odotella, lähetystöjä ja konsulaatteja on suljettu ja suljetaan edelleen, hallitus leikkaa.

Mitä apua kunniakonsulaatista on, jos sellainen tulisi pattikselle pattikselle?

Lainaus:
Kunniakonsulaatin kautta voi hakea joitain notaarintodistuksia. Kunniakonsulit eivät ota vastaan passihakemuksia eivätkä hoida viisumi- ja oleskelulupa-asioita. Kunniakonsuli ei myöskään voi toimia oikeudenkäyntiavustajana tai oikeudellisena neuvonantajana.

Viimeinen muokkaaja, expatrium pvm 12.3.2016 5:51, muokattu 2 kertaa
Takaisin alkuun
Raymonds bar

LähetäLähetetty: 12.3.2016 5:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Konsuli ja konsulaatti ei ole sama asia.
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
expatrium

LähetäLähetetty: 12.3.2016 5:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Raymonds bar kirjoitti:
Konsuli ja konsulaatti ei ole sama asia.

Loikkari kirjoitti.
Lainaus:
Samoin kuin se kunniakosulin saaminen tänne Pattayalle.

Kyllä se on silloin sama asia, jos kyseessä on kunniakonsulaatti jossa toimii kunniakonsuli.
http://www.finland.or.th/public/default.aspx?nodeid=43779

Viimeinen muokkaaja, expatrium pvm 12.3.2016 6:01, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Raymonds bar

LähetäLähetetty: 12.3.2016 6:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei ole.
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
expatrium

LähetäLähetetty: 12.3.2016 6:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Raymonds bar kirjoitti:
Ei ole.

Loikkari kirjoitti.
Lainaus:

Silloin kyseessä on sama asia kunniakonsulaatti on yhtä kuin kunniakonsuli.
Jostain syystä sinä toit esiin konsulin josta nyt ei ollut kysymys?

Lähetystön konsuli Raimo Pahkasalo on mies paikallaan. Idea

Raymonds bar

LähetäLähetetty: 12.3.2016 9:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Konsuli on henkilö. Konsulaatti ei.
expatrium

LähetäLähetetty: 12.3.2016 11:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Raymonds bar kirjoitti:
Konsuli on henkilö. Konsulaatti ei.
Loikkari kirjoitti
Lainaus:

Kunniakonsuli ei tarvitse konsulaattia, kyseessä on yksityishenkiö, niin kuin tittelikin kunniakonsuli kertoo.
Hyvin oleelliset erot.
Mitä apua suomalaisille olisi siitä, jos joku nimitettäisiin kunniakonsuliksi Pattayalle?

loikkari
Vieras

LähetäLähetetty: 12.3.2016 11:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

expatrium kirjoitti:
Mitä apua suomalaisille olisi siitä, jos joku nimitettäisiin kunniakonsuliksi Pattayalle?
Muutamia asioita se helpottaisi, esim passia uusittaessa valmis passi voidaan toimittaa Pattayalle kunniakonsulilta saatavaksi, erinäisiä papereita voisi laillistaa siellä mm tulo/eläketodistuksen jne. Joku saattaa tykätä, että ne on marginaalisia helpotuksia mutta jo tässä ketjussa on parinkin osalta suurlähetystössä asioiminen hankalaksi joten ei siitä ainakaan haittaa olisi täällä oleville!
Takaisin alkuun
Jim Reindeer
Administrator ผู้บริหาร

LähetäLähetetty: 12.3.2016 14:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Heh, mitä järkee noista titteleistä on keskustella? Tai saa tietysti minun puolestani keskustella.

Minä kuitenkin juttelin konsulin kanssa en kysellyt oletko pääkonsuli, konsuli vai kunniakonsuli, mut konsuliksi se mulle itsensä esitteli kun sanoin että haluun jutella teidän pomonne kanssa. Nimi nyt ei vaan jäänyt mieleen ja ehkä loytyy jos alan kaivaan suurlähetyston sivuilta

Samassa keskustelussa urputin siitäkin, että miksi Pattayalla ole samaa systeemiä kuin vaikka Ruotsilla ja mesta ainakin ennen oli Jompparin mäessä. Tarkoitan samaa asiaa mistä Loikkari kertoi edellisessä viestissä. Tai yhteistyotä Ruotsin kanssa noissa lapuissa. Senkin palautteen tää konsuli otti vastaan kun selitin kuinka pitkä matkat monella on suurlähetystoon.

Se olisi aika iisi juttu kun moni asia hoituu nykyään sähkoisesti ja varmistukset vaikka pankkitunnuksilla. Mutta ei... kun Suomi laahaa muutenkin monissa asioissa vielä pahasti jäljessä. Esim tää mun Etera-eläkeyhtio tajuaa pikkasen näitä hommia tai ainakin se mun "asianhoitaja". Samoin joitakin on myos Suomen suurlähetystossa kuten vaikka se henkilo joka lähetti mulle sen unohtuneen passin ruikutuksen jälkeen. Eli aika usein riippuu erilaiset vaikeudet tai helppous virkailijasta ja se koskee myos Thaimaata. Lienee yleismaailmallinen ilmio? Very Happy

Edit: ja toistan sen hyvän puolen suurlähetystostä että se tulotodistuksen kopio hyväksyttiin. Ei kannata kuitenkaan muiden toimia näin eli tää ei ole ohje. Mulle etukäteen sanottiin muulta taholta ettei se kelpaa, mutta kun ei ollut silloin muuta saatavilla ja kiire hoitaa asia.

Voin olla väärässäkin...

Viimeinen muokkaaja, Jim Reindeer pvm 12.3.2016 15:19, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
loikkari
Vieras

LähetäLähetetty: 12.3.2016 15:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jim Reindeer kirjoitti:
Se olisi aika iisi juttu kun moni asia hoituu nykyään sähkoisesti ja varmistukset vaikka pankkitunnuksilla. Mutta ei... kun Suomi laahaa muutenkin monissa asioissa vielä pahasti jäljessä.
Tässäkin nyt pitää muistaa kuka tai mikä instanssi niitä laillistamisia vaatii? Ei Suomen valtio tai edustosto niitä vaadi vaan se on
Thaimaan viranomaiset jotka leimaa ja laillistamista vaativat. Ja kuinka montaa paperia Thaimaan viranomaiset hyväksyvät sähköisenä?
Takaisin alkuun
loikkari
Vieras

LähetäLähetetty: 12.3.2016 15:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

expatrium kirjoitti:
Onko se mielestäsi niin, ettei lähetystön toimintaa saisi arvostella, yhtä hyvin ruusuin kuin risuinkin, jos ja kun siihen on aihetta?
Suomalaisella veronmaksajalla on siihen oikeus.
Totta kai saa arvostella mutta ei ole kiellettyä käyttää omia aivojaankin ja miettiä mistä joku asia johtuu! Mielestäni kerroin aika hyviä esimerkkejä miksi tilitiedot eivät ole kaikkien suurlähetystössä työskentelevien nähtävissä tai käsiteltävissä ja koko maailma, ei vain Suomen edustosto Thaimaassa, vaan aivan koko maailma on lopettamassa käteisen käsittelyn mm sen kustannusten takia, ja ei ihan pieni syy ole myöskään turvallisuus, koska jonkun ne rahat on roudattava sieltä toimistosta pankkiinkin, ja turvapalvelulta ostettu rahankuljetuspalvelu maksaa melkoisesti. Ne sopimukset kuitenkin on keskitetysti tehtyjä eikä varmaan joku suurlähetystö saa alkaa sooloilemaan niissä.

Kuitenkin olet itse saanut palvelua enemmän kuin on ollut velvollisuus ja silti nariset täällä kun vanha sarana johon ei ole edes voita laitettu aikoihin? Yksi tapa välttää ikävät asiat on käyttää itse avustajaa ja maksaa sille ostetusta palvelusta niin ei tarvi itkeä jos joutuu käymään pankin konttorissa Kai mullakin on oikeus sanoa mielipiteeni vaikken Suomeen veroja maksakkaan?

Sitten kun se kunniakonsuli avaa toimistonsa täällä Pattayalla niin tarjoan kahvit siellä jos sinussa on miestä siihen. Homma on siinä vaiheessa että ulkoasianministeriö on ehdotetun henkilön hyväksynyt ja laittanut asian eteenpäin Thaimaan hallitukselle vahvistettavaksi ja hyväksyttäväksi eli asia on nyt juntan käsissä ja kuinka priorisoivat tällaisia asioita
Takaisin alkuun
Jim Reindeer
Administrator ผู้บริหาร

LähetäLähetetty: 12.3.2016 15:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

loikkari kirjoitti:
Jim Reindeer kirjoitti:
Se olisi aika iisi juttu kun moni asia hoituu nykyään sähkoisesti ja varmistukset vaikka pankkitunnuksilla. Mutta ei... kun Suomi laahaa muutenkin monissa asioissa vielä pahasti jäljessä.
Tässäkin nyt pitää muistaa kuka tai mikä instanssi niitä laillistamisia vaatii? Ei Suomen valtio tai edustosto niitä vaadi vaan se on
Thaimaan viranomaiset jotka leimaa ja laillistamista vaativat. Ja kuinka montaa paperia Thaimaan viranomaiset hyväksyvät sähköisenä?

Totta tuokin osittain, mutta esim 90 vrk:n leiman voi hakea sähkoisesti. Ja en ylistä näitä touhuja täälläkään kaikessa mutta pointti oli pääasiassa se, että usein asia riippuu ilmeisesti vaikka mooniksista tai millanen säätäjä asiaa hoitaa. Thaimassa lahjomalla saa asioita eteenpäin jos haluaa. Samoin Suomessa jos juotta vaikka verojohtajaa tai vaikka pankinjohtajaa sekä järjestää heille erilaisia kekkereitä. En leuhki mut oon noissa jutuissa kiertänyt muutakin tahkoa ja ne korostan eivät asiat aina ole noin. Sattuu vaan olemaan pikkasen kokemusta. Wink

Mutta esim yrityksen perustaminen thaimaalaiselle on helppoa jossain konttorilla. Samoin pankkiasioiden hoito verkkopankissa, jos osaa. Jos ei tiedä yrityksen perustamisasiaa niin kannatta testata samaa Suomessa. ja koko ajan joku kyttä niskassa esim ravintola-alalla. Ja lupia ja lupia piti vinkua koko ajan ja kaikenlaista tarkastajaa. Jos se on jonkun mielestä ihan ok niin mun mielestä saa olla. Wink

Ja onhan asia kehittynyt. Aikoinaan moneen laitokseen Suomessa ei kelvannut skannaus emaillin jostain lapusta, Vain lähetetty lappu kelpasi tai jostain syystä faxi. Onneksi on nykyään tosi vähän asiaa Suomeen. Laughing

Voin olla väärässäkin...
Takaisin alkuun
Voitto Lippu
Administrator ผู้บริหาร

LähetäLähetetty: 12.3.2016 15:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JR kirjoitti:

Lainaus:
Aikoinaan moneen laitokseen Suomessa ei kelvannut skannaus emaillin jostain lapusta, Vain lähetetty lappu kelpasi tai jostain syystä faxi.

Omiin viimeaikaisiin kokemuksiini perustuen Suomi on menny todella hienosti eteenpäin sähköisissä palveluissa. Minulla oli pari asiaa, jotka piti hoitaa yliopistolla. Ennen se olisi vaatinut kahden päivän palkatonta vapaata, jotta olisin saanut ne hoidettua. Toiseen olisi reaaliajassa mennyt ehkä 15 minuuttia ja toiseenkin alta puoli tuntia. Sain molemmat hoidettua sähköisesti. Tämä on yksi niistä asioista, joissa mielestäni ollaan menty kovasti eteenpäin.

Ei sillä ole väliä onko kissa musta vai valkoinen, kunhan se vaan pyydystää hiiriä.

Paluu Bambulehtoon näkyvissä.
Takaisin alkuun
loikkari
Vieras

LähetäLähetetty: 12.3.2016 15:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ylläluetelluista asioista aika harva on sidoksissa suurlähetystöön tai konsulitoimistoon eikä oikeastaan allaolevakaan. Olen itse pyörittänyt kuljetusfirmaa ja en kokenut lupa menettelyä kovinkaan vaikeana, täytin anomuksen ja laitoin postin viemään, tarvittavine liitteineen, samoin yksiköiden lisääminen oli ilmoitusluontoinen juttu josta tuli sitten yksikön lupararra postissa kotiin. Toki pitää asiat olla kunnossa kun alkaa anelemaan, eli tiliotteet tai kopio laillistetusta tilinpäätöksestä taloudellisista resursseista jne.

Ei se baarin pito ihan läpihuutojuttu ole täälläkään, kaikelle piti olla lupa, musiikille kahdenlaista lupaa, Thaimaalaiselle ja ulkomaiselle omansa, tupakalle kaksi eri lupaa, kotimaiselle ja tuonti tupakalle omansa, viinalle piti olla lupa, majoittamiseen piti olla lupa. Puhut että voi oikea rahalla, no itse en sellaiseen yhteiskuntaan luota lainkaan siinä alkaa mielivalta määrätä enemmän kuin selvät sävelet hyvin äkkiä, sekin on nähty omin silmin. Ehkä olen poikkeava mutta en todellakaan ole koskaan eläissäni kokenut jonkun anomuksen täyttämistä vaikeana!

Lisään tähän tuon sähköisen palvleun niin kyllä Suomi ja Ruotsi on ihan kärkipäässä mitä tulee sähköiseen asiointiin, aikaisemmin on ongelma ollut todentaminen ja miten kukaan todentaa jotain saknnattua paperia? Olenhan voinut kirjoittaa ihan minkälaisen todistuksen tahansa itse ja skannata sen sitten! Mutta nyt voi merkittäviä asioita hoitaa ihan virastoidenkin kanssa ilman henkilökohtaista käyntiä.
Takaisin alkuun
Raymonds bar

LähetäLähetetty: 12.3.2016 16:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Muistaakseni suomalainen voi noutaa passin Pattayalla Ruotsin kunniakonsulilta pientä toimitusmaksua vastaan!?
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin   tulostus ystävällinen näkymä    Thaimaa-info.com Foorumin päävalikko -> Yleinen keskustelu, General discussion Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Sivu 1 Yht. 2

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa
Et voi liittää tiedostoja tässä foorumissa
Et voi ladata tiedostoja tässä foorumissa