 |
Thaimaa-info.com
|
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
diver Dzamyyn จมื่น
Liittynyt: 29 Syy 2005 Viestejä: 1742
|
Lähetetty: 19.2.2012 14:43 Viestin aihe: |
|
|
Voitto Lippu kirjoitti: | Asiathan voi aina käsittää omalla tavallaan. Jutussa oli paljon tärkeää asiaa, omana mielipiteenäni lisäsin, että hyvän koululaitoksen pohja lähtee hyvästä opettajankoulutuksesta. | Ymmärretty. Oletin sen olevan referoinnin tuosta jutusta ja siksi kummastelin, kun ei löytynyt itse jutusta. Kun ei ollut mainintaa omasta mielipiteestä ja kommentin jälkeen lainauslinkki.
Totta kirjoitat siinä, että paljon tärkeää on, mutta toisaalta ei tuo koululaitoksen kahtiajako paljoa sen kummempi ole kuin muunkaan Thaimaan. Olisi hyvä, jos saataisiin jonkinlainen kompromissi tuohon välille, koska nyt energia menee vain köydenvetoon.
Itse olen koululaitoksesta sitä mieltä, että se kuvastaa yhteiskuntaa aika hyvi, kuten edelläkin tuli ilmi. Samat erot ja ristiriidat kuin yhteiskunnassa yleensäkin ovat vallalla, löytyvät myös koululaitoksesta.
Koululaitos itsessään kasvattaa kunnolliseksi kansalaiseksi. Tuo sisältää lipunnostot, eri marssitilaisuudet ja kansallislaulut. Perinteet juontavat alkunsa sotilasvallan ajoilta, mutta toimivat edelleen. Koulun tehtävänä on edelleen opettaa kansalainen selviytymään itsenäisesti sekä taloudellisesti että sosiaalisesti. Isänmaan palvelemista ei myöskään ole unohdettu ja lisänä taloudellisissa mullistuksissa ovat tulleet ravinnosta huolehtiminen. Opetussuunnitelma pohjautuu noihin arvoihin ja opettaja ei kovin paljoa pysty tuota säätämään. Sentään nykyisin opettajat sentään pääsääntöisesti ovat paikalla, mutta olen itse joutunut todistamaan, että koulu voi olla kiinni viikonkin, koska opettajalla on muuta tekemistä.
Oppimiseen vaikuttaa suuresti paikkakunta, yhteiskunnallinen asema ja vanhempien talous. On aivan eri asia ottaa tarkastelun alle Bangkokin kiinalaiskorttelien koulu tai isanilainen kyläkoulu. Maalla koulunkäynnin keskeyttävät viljelyyn ja karjanhoitoon liittyvät rutiinit, sateiden jälkeen kalastus ja sammakoitten sekä rapujen pyynti vie pari koulupäivää ja monia muitenkin syitä olla pois koulusta on. Kaupunkien kalliissa kouluissa opiskelevat eivät noista keskeytyksistä tiedä, mutta sielläkin on omat houkutuksensa olla pois opin tieltä.
Sitten tulee mukaan tuo systeemi, että ilman lisäopetusta ei voi menestyä. Opettaja saa tuolla lisää palkkaa ja oppilaat vastaavasti lähes varmasti takaavat eteenpäin pääsyn. Opettajien palkkauskin on tuota tukeva. Opetus tapahtuu opetussuunnitelman mukaan ja esimerkiksi englanninkieltä opiskellaan toistamalla ja ulkoa opiskelemalla. Opettaja on joskus samalla tasolla oppilaitten kanssa eikä osaa kieltä, vaikka sitä opettaakin. Silti ongelma ei ole täysin opettajankoulutuksen syytä, koska oikeantyyppisellä valinnalla voisi kielitaitoisiakin löytää. Raha valitettavasti ratkaisee tässäkin ja eriarvoistaa ihmiset. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Voitto Lippu Administrator ผู้บริหาร

Liittynyt: 24 Tou 2005 Viestejä: 10949 Paikkakunta: Espoo, Finland
|
Lähetetty: 21.5.2012 5:11 Viestin aihe: |
|
|
Mielipidekirjoitus koulutuksesta Hua Hinissa, toki tämä pätee paljolti koko maahan.
Lainaus: | The problems with the educational system in Thailand are not just limited to government schools.
Renowned international schools, second-tier private schools, commercial colleges and even private universities often do not deliver what is expected. Examples can be found throughout Thailand, but the focus here will be Hua Hin.
My stepdaughter was enrolled in a private school until recently. She often came to me with questions concerning her homework. I found her English and math books containing wrong "examples". Even more disconcerting were the homework questions asked that even I as a native English speaker couldn't decipher. Many times her correct answers were marked wrong because they were different from the teacher's answer book. My wife met the teacher and learned that nothing could be done. Only the answer book is correct.
Moreover, at the end of last term the teacher was so overwhelmed with grading homework for her 40 or so students that she marked weeks of homework correct in one day. I'm sure that looked good on her resume.
The daughter of a good friend was enrolled in a prestigious, international school. This youngster was good at maths, but like all students, she made mistakes. Miraculously she overcame that hurdle and scored perfect grades, one after another. Her father became suspicious and contacted her teacher. The headmaster had told the teachers that good reviews depended on good grades, and that is what the board wanted. This resulted in perfect papers not just for her, but for a number of other students also. My friend pulled his daughter out of that school the same day.
My niece attended a "commercial college". Besides the usual mistakes in her textbooks there was a glaring problem. I looked over her shoulder one evening as she was doing her homework and found she was copying answers directly from the book. When I told her that this was plagiarism and that her answers should be thought out, her reply was, "If I do it that way the teacher will mark it wrong".
There is a university in Hua Hin, Cha-am that offers an American degree in Thailand. Yes, it most certainly does. However, the reality is that money has taken over as the primary motivation instead of intellectual integrity. To increase student numbers, admission standards have been lowered to the point where some students cannot even write a coherent paragraph. And these are not students enrolled in the English as a Second Language programme, but are in the main stream. Academic Probation exists in name only. In reality, some students have been on probation for more than two years without being able to raise their GPA, but they are still in school. Plagiarism is rampant as there is no school policy to deal with it.
This institution touts itself as an American University. Yet not one person in the administration is American. The top officials are East Asians. Twenty-three professors have either resigned or been relieved of their jobs over the last three and a half years because of questioning the aforementioned policies or lack thereof.
Thailand will face a serious challenge over the next few years, as Asean grows stronger and more integrated. Education will be key, when it comes to deciding who takes the lead. It is no secret that in Thailand change can be slow. Education officials are moved around, rote-learning methods are still being used, critical thinking is discouraged and private institutions look more toward profit than educational excellence. One has to ask: can Thailand possibly rise to the forefront of the new social, economic, and political realities that are only a few short years away? |
http://www.nationmultimedia.com/opinion/Education-standards-rather-dismal-30182412.html _________________ http://bamboogrovestories.blogspot.com/
Ei sillä ole väliä onko kissa musta vai valkoinen, kunhan se vaan pyydystää hiiriä.
Paluu Bambulehtoon näkyvissä. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Voitto Lippu Administrator ผู้บริหาร

Liittynyt: 24 Tou 2005 Viestejä: 10949 Paikkakunta: Espoo, Finland
|
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Voitto Lippu Administrator ผู้บริหาร

Liittynyt: 24 Tou 2005 Viestejä: 10949 Paikkakunta: Espoo, Finland
|
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Voitto Lippu Administrator ผู้บริหาร

Liittynyt: 24 Tou 2005 Viestejä: 10949 Paikkakunta: Espoo, Finland
|
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Voitto Lippu Administrator ผู้บริหาร

Liittynyt: 24 Tou 2005 Viestejä: 10949 Paikkakunta: Espoo, Finland
|
Lähetetty: 7.9.2014 10:54 Viestin aihe: |
|
|
Tämän päivän Bangkok Postissa oli mielestäni erinomainen kirjoitus Thaimaan koululaitoksen tulevaisuudesta ja varsinkin siirtolaislasten osuudesta koulutusta. Sen verran herätti ajattelemaan ja vertaamaan vaikka nyky-Suomeen, että päätin kääntää kirjoituksen.
Lainaus: | Autetaan lapsia näkemään laatikon ulkopuolelle
(julkaistu Bangkok Postin mielipide osiossa, 7.9. 2014, kirjoittajan nimeä ei ole julkaistu)
Yleisesti ottaen Thaimaan kouluissa opittu opetus on tämä: Pysy jonossa. Yleisesti ottaen usein tärkein asia nöyryyttävissä ja surullisesti liian usein kuolemaan johtavissa laitokseen tutustuttamis- ja aloitusseremonioissa maan yliopistoissa on: yksilöllä ei ole identiteettiä ilman ryhmää. Yleisesti ottaen syy koulutusjärjestelmän korostaessa ”ideaalisen thaimaalaisen” luomiseksi on: suojelujärjestelmän jatkuminen. Jo pitkään on pidetty itsestäänselvyytenä, että Thaimaan koulutusjärjestelmä on viallinen ja peräkkäiset hallitukset ovat heittäneet lisääntyvässä määrin rahaa huonoon asiaan, puuttumatta ongelmaan.
Kenraali Prayuth Chan-ochan sotilashallinto ei tee poikkeusta nostaessaan budjetin 500 miljardin Bahtiin. Todennäköisin lopputulos ei ole pelkästään samat epäonnistumiset mutta yhä konservatiivisempi koulutusjärjestelmä.
Todellinen ongelma on se, että oppiminen kuten yleinen yhteiskunnan kehitys pääosin tulee ideoiden törmäämisestä, laajasta keskustelusta eri näkökannoista ja halusta haastaa sovinnainen viisaus ja vallan perinteiset lähteet. Tämä on vain harvoin nähtävissä thaimaalaisissa kouluissa, joissa ulkoa oppimisen menetelmät ovat vallassa ja joissa opettajat usein surutta lukevat oppikirjoja mikrofoonin avulla 40 tai useammallekin oppilaalle, jotka eivät kiinnitä tapahtumaan mitään huomiota. Tämä tuskin tulee muuttumaan yksikaistaisen sotilaallisen uuden johtajiston näkökannoissa, kun Amiraali Narong Pipatanasai astuu opetusministerin virkaan.
Ensimmäiset merkit ovat huolestuttavia. Kesäkuussa Perusopetuskomission Toimisto (Office of the Basic Education Commission - Obec) kielsi juntan kritisoinnin Thaimaan yleisissä kouluissa. Joidenkin raporttien mukaan oppilaiden arvosanat olivat riippuvaisia Kenraali Prayuthin laulun ”Returning Happiness to Thailand” -laulun laulamiseen. Tämä aiheutti oikeutetusti hämmästystä ja kritiikkiä - tällä on hyvin vähän tekemistä akateemisten saavutusten kanssa, samoin kuin uniformujen paitojen pitäminen housujen tai hameiden sisällä tai huolitelluilla ja siisteillä hiuksilla.
Viimeaikaiset kehitykset ovat olleet yhtä huolestuttavia. Art-ong Jumsai Na Ayudhyan - jota eräs media kutsui ”kulttijohtajaksi ja UFOihin uskojaksi” - nimitys kansallisen koulutuksen uudistamisen paneelin johtajaksi aiheutti terävää kritiikkiä johtavissa akateemisissa piireissä. Hänen Kasvatustieteiden Tohtorin arvosanansa, insinöörin pätevyytensä ja työskentelynsä NASAn kanssa itse asiassa tarkoittavat, että hän on kykenevä tekemään arvokasta työtä mutta hänen yhteytensä pseudotieteelliseen Ban Suan Pyramid -liikkeeseen ja luentonsa UFOista luovat epäilyksen varjon sille, onko hän oikea henkilö kirjoittamaan opetussuunnitelman seuraavalle sukupolvelle.
Rahankäytön lisääminen koulutukseen näyttää hyvältä otsikoissa mutta paholainen piileskelee yksityiskohdissa ja eras erityisen huolestuttava yksityiskohta tuli ilmi viime viikolla. Obec valmisteli Amiraali Narongille annettavaksi ehdotusta siirtotyöläisten lasten koulutuksesta ilmaisessa, julkisessa systeemissä. Nykyisin näitä oppilaita on 180,000 mutta luvun odotetaan kasvavan 250,000 kolmen vuoden kuluttua. Huolimatta siitä, että Obec on saanut suurimman osan budjetin rahoista, sen pääsihteeri ehdotti leikkauksia näiden opiskelijoiden etuihin. Näiden lasten vanhemmilla on erittäin tärkeä osa maan taloudessa.
Vaikka oppilaiden ei edelleenkään tarvitse maksaa lukuvuosimaksuja ja muu materiaalinen tuki säilyy, leikkaukset koskisivat uniformuja (pakollisia Thaimaassa - kääntäjän oma huom.), oppikirjoja ja sosiaalisia aktiviteettejä kuten partiotoimintaa. Näitä asioita leikkauttamalla Obec voisi yhtä hyvin kehottaa näitä oppilaita pysymään poissa koulusta. Viesti on selkeä.
Täytyy toivoa, että Amiraali Narong ei näe siirtotyöläisten lapsia uhkana kansakunnalle vaan hylkää tämän suoraan sanoen naurettavan ja ulkomaalaisvastaisen ehdotuksen ennen kuin se etenee pidemmälle. Toteutuessaan tämä ehdotus ei pelkästään vieraannuttaisi lapsia mutta se on ristiriitainen idealle, että oppimisen tulisi olla avointa eri näkökannoille. Siirtotyöläiset pitäisi ottaa vastaan pluralistiseen ja hyväksyvään yhteiskuntaan ja tämän pitäisi alkaa kouluelämästä
Amiraali Narongin olisi viisasta ottaa huomioon Hänen Kuninkaallisen Korkeutensa Prinsessa Maha Chakri Sirindhornin sanat, kun puhuessaan pakolaislapsista, hän sanoi, että maalla ei ole varaa jättää kouluttamatta niitä, jotka asuvat maan rajojen sisäpuolella. ”Tuetuissa olosuhteissa nämä lapset voivat menestyä tällaisessa monimuotoisuudessa jo elämänsä alkupuolelta lähtien. Kuitenkin vieraannuttavassa ympäristössä lapsista tulee hämmentyneitä ja pettyneitä koko yhteiskuntaan. Jälkimmäisessä tapauksessa sidokset yhteiskuntaan yleensä katkeavat, samoin yhteisöllisyyden tunne, henkilökohtainen vastuuntunne ja muiden kunnioitus katoavat.
Juntta on antanut Obecille tehtäväksi uudistaa koulutusjärjestelmä ja luomaan ideaalinen thaimaalainen, millä he tarkoittavat henkilöä, joka ei poikkea linjasta. Historiallisesti tämä ei ole ollut näin; jo kauan ennen Ayutthayan kukistumisen aikaa, Thaimaa on ollut paikka, missä siirtolaiset ovat antaneet paljon yhteiskunnalle ja kulttuurille.
Seuraava sukupolvi ansaitsee elää pluralistisessa yhteiskunnassa, johon maahanmuuttajat ovat tervetulleita, yhteiskuntaan, mikä ottaa mielellään vastaan uusia ideoita ja esittää kysymyksiä vanhoista rutiineista. Kehitys, muutos ja uudistukset tulevat niiden välityksellä, jotka uskaltavat poiketa rivistä. Lapset ovat meidän tulevaisuutemme ja sen sijaan että heidät alistettaisiin, heille täytyy antaa valtuuksia. |
http://bangkokpost.com/opinion/opinion/430888/help-children-think-outside-the-box _________________ http://bamboogrovestories.blogspot.com/
Ei sillä ole väliä onko kissa musta vai valkoinen, kunhan se vaan pyydystää hiiriä.
Paluu Bambulehtoon näkyvissä. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
spiigeli Administrator ผู้บริหาร

Liittynyt: 28 Tou 2005 Viestejä: 10505 Paikkakunta: Helsinki
|
Lähetetty: 7.9.2014 13:53 Viestin aihe: |
|
|
Kiitos käännöksestä.
Ollaanko menty pahempaan suuntaa sinun opettaja ajoista? _________________ กาย |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Voitto Lippu Administrator ผู้บริหาร

Liittynyt: 24 Tou 2005 Viestejä: 10949 Paikkakunta: Espoo, Finland
|
Lähetetty: 7.9.2014 14:00 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | Ollaanko menty pahempaan suuntaa sinun opettaja ajoista? |
Hieman vaikeaa verrata pelkän artikkelin perusteella mutta tuota lukiessa tulee mieleen, että juuri mikään ei ole muuttunut. Koulutus ei johda siihen, mihin sen pitäisi eli itsenäiseen ajatteluun.  _________________ http://bamboogrovestories.blogspot.com/
Ei sillä ole väliä onko kissa musta vai valkoinen, kunhan se vaan pyydystää hiiriä.
Paluu Bambulehtoon näkyvissä. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Tomppa Myyn หมื่น
Liittynyt: 12 Kes 2005 Viestejä: 3162 Paikkakunta: Naantali/Khonburi, Khorat
|
Lähetetty: 7.9.2014 22:37 Viestin aihe: |
|
|
Samoin kun VL, en ymmärrä suuruuden ihannointia luokka ja koulukoossa aasiassa tai täällä meillä. Näissä suurissa yksiköissä mielestäni joudutaan menemään opetuksessa keskinkertaisten linjalla jolloin hitaammat ei pysy mukana ja mikä vielä vaarallisempaa lahjakkaat lähinnä tylsistyy.
Tänävuonna gf aikoo keskittää paikallisavustuksensa paikalliseen ala-asteeseen. Pieniä lahjoituksia on antanut aiemminkin mutta suurempi apu on annettu paikalliselle Watille.
Gf on käynyt tätä samaa koulua pikkutyttönä ja veljen pojan opettajana on yhä sama nainen kuin hänen aikaan. Viimevuonna kun hain poitsua koulusta komensi minut odottelemaan luokkahuoneeseen että tehtävät on lapsilla tehty. Puhuu yllätyksekseni hyvää englantia, aikaisempina vuosina keskustellut vain gf:n kanssa thaiksi. Häntä kiinnosti kovasti Kambozhan nykytilanne ja koulusysteemistä kyseli kovasti. Oli jutellut aikaisemmin gf:n kanssa asiasta.
Tämä vanhemman ikäpolven opettaja on ilmeisesti näitä jolle on tarjottu eläkettä mutta aikoo omien sanojen mukaan jatkaa niin kauan kuin saa.
Omien havaintojen perusteella on onnistunut istuttamaan oppilaisiinsa jonkunlaisen uteliaisuuden ja oman oppimisen siemenen vuosien varrella. Perustan väitteeni siihen miten moni paikallinen on vuosien varrella työskennellyt tai muuttanut pysyvästi ympäri maailmaa. Enkä puhu pelkästään naisista, aika moni poika on tuosta kylästä ollut opiskelemassa muualla. Onhan se paikallinen riisimyllärikin käynyt hakemassa oppinsa Japanista, en kyllä tiedä miten sinne päätyi aikanaan.
Mitään käsitystä ei koulun tulevaisuudesta oikein ole, mutta lasten suuresta määrästä johtuen laajensivat sitä muutama vuosi takaperin. Jäänyt siihen käsitykseen että tällä vanhalla opettajatterella on arvovaltaa niin paljon ettei hänen aikana kunnanisät uskalla siihen koskea. No aika näyttää ja seurailen tilannetta  |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Tomppa Myyn หมื่น
Liittynyt: 12 Kes 2005 Viestejä: 3162 Paikkakunta: Naantali/Khonburi, Khorat
|
Lähetetty: 15.10.2014 20:56 Viestin aihe: |
|
|
Sorry, taas tulee juttua Thaimaan naapurista mutta kuitenkin. Olen seurannut tätä opiskelijoiden huijausjuttua ja nyt tulee Kambozhassa jo tuloksia.
http://www.phnompenhpost.com/national/thousands-skip-second-exam
Jossain kohdassa mainitaan että jo vuosia on luvattu että kohta tiukkenee mutta aina pääsykokeisiin on valmistauduttu jotenkin huijaamalla. No nyt on osalle uusijoistakin tullut pupu pöksyyn kun paikalla on tosiaan ollut tarkastukset armeijan tehostamana. Ja niistäkin jotka uskalsi paikalle monet reputti. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Tomppa Myyn หมื่น
Liittynyt: 12 Kes 2005 Viestejä: 3162 Paikkakunta: Naantali/Khonburi, Khorat
|
Lähetetty: 25.10.2014 10:05 Viestin aihe: |
|
|
Eilen ajelin mopolla lenkin tuolla kukkuloilla, ei tässä meidän kohdalla voi vuoristosta puhua. Siellä kiinnitin huomiota että pikkukoulut näytti aika autioilta, ainakin urheilukentillä kasvoi horsmaa siihen malliin. Ilmeisesti täälläkin on noita kyläkouluja syrjemmältä lakkautettu?
Koulut kaiketi tässä meidäkin kohdalla keskittyy tämän 224 tien varteen. Oltiin tänään kannustamassa kotikylän ukkoja jalkapallossa mutta tappio tuli finaalissa. Kisat oli tuossa muutaman kylän päässä koulun kentällä, ja sitäkin koulua on vasta laajennettu. Oppilasmäärä kuulema kasvussa ja joku opettaja sanoikin että lapsia tulee entistä kauempaa heillekin. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Voitto Lippu Administrator ผู้บริหาร

Liittynyt: 24 Tou 2005 Viestejä: 10949 Paikkakunta: Espoo, Finland
|
Lähetetty: 9.11.2014 11:35 Viestin aihe: |
|
|
81 %
Lainaus: | Youths admit cheating at an early age, and many don't think it's bad, study finds
The Sunday Nation November 9, 2014 1:00 am
Dishonesty in Thailand sprouts roots at an early age - with 81 per cent of youths admitting they cheat in exams and 63 per cent saying they signed a class attendance form for an absent classmate, a new study has found.
And what's more, it is behaviour that most of respondents did not regard as seriously wrong.
About 25 per cent of students said they were comfortable with bribing a driving test officer to get a licence, according to the study by the Khon Thai Foundation and market research company GfK Thailand.
Under the Khon Thai Monitor 2014: Youth Today programme, 4,000 people aged 15-24 in 21 provinces were surveyed over five years up until February 2014 in a bid to better understand their lifestyle, attitudes, behaviour and needs.
The results will be officially announced on November 20 at Bangkok's Sukosol Hotel.
The study found that family, friends and teachers were key influences to the values of respondents, while 78 per cent of the 90 per cent of respondents who admitted to being under stress said they stressed about their studies.
Some 99 per cent of youths defined success as getting a good education and a well-paid job.
Social media has a big impact on their attitudes and behaviour, with them spending about four hours a day chatting with friends, getting news and playing games - which is just a little less than the time spent at school.
As a result, face-to-face interactions have been significantly reduced.
The respondents had a limited understanding of "active citizenship", as they mainly focused on their own surroundings rather than the larger community.
However, they want to contribute to Thailand's development but think they are too young to drive change and didn't know how to contribute.
Almost 15 per cent of respondents are involved in some active citizen activity, with five people selected from that group so their motivations could be studied.
The common characteristics are that they are socially-minded and positively contribute to society; they respect other people; have positive role models; follow rules and social norms; strive to improve society; think for themselves and act on those thoughts; follow current affairs; and actively participate in extracurricular activities.
The study provided key recommendations based on what the respondents had said in a bid to develop a culture of young people being active.
How to make youths active
They include the promotion of the family institution and good parenting, corporations promoting a work/life balance and the government supporting social welfare programmes that boost interaction among family members.
The media - especially online - should help raise awareness, provide knowledge on and promote active citizenship among the young.
Further studies on the younger generation should be conducted to find out what drives active young people, while identifying the obstacles the face to being active and taking programmes as good active citizens.
Positives like civic education and educational policies that promote a better understanding about active citizenship and motivate and inspire young people should also be carried out, the study said.
As kick-off activity, the foundation and GfK Thailand developed an engaging active citizen fun quiz for the young to do via Facebook, in order to educate and raise awareness about active citizenship.
The foundation's definition of active citizenship is as follows:
- Personal: Being kind and mindful of society;
- Society: Contributing to society including respecting social rules and helping develop a community;
- National: Engaging and participating in national/political affairs including voting and actively following national news and developments;
- Environmental: Conserving and developing the environment including recycling and planting trees;
- Values: Having good values, including possessing a democratic mindset, respecting human rights, displaying good ethics and appreciating cultural diversity. |
http://www.nationmultimedia.com/national/Youths-admit-cheating-at-an-early-age-and-many-don-30247323.html _________________ http://bamboogrovestories.blogspot.com/
Ei sillä ole väliä onko kissa musta vai valkoinen, kunhan se vaan pyydystää hiiriä.
Paluu Bambulehtoon näkyvissä. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Tomppa Myyn หมื่น
Liittynyt: 12 Kes 2005 Viestejä: 3162 Paikkakunta: Naantali/Khonburi, Khorat
|
Lähetetty: 9.11.2014 14:08 Viestin aihe: |
|
|
Kuullostaa olevan samat probleemat thai-khmer koulutuksessa. Kun tänävuonna siellä tehty huijaaminen vaikeaksi, jotain 15-20% läpäisi kirjoitukset  |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa Et voi liittää tiedostoja tässä foorumissa Et voi ladata tiedostoja tässä foorumissa
|
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|