|
Thaimaa-info.com
|
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Oletko kärsinyt kipua Suomalaisen "LÄÄKÄRIN" hoidossa? |
En, tuntematon käsite, en elänyt 60-80 luvulla |
|
0% |
[ 0 ] |
Kyllä, mutta verrattavissa itikan pistoon |
|
7% |
[ 1 ] |
Kyllä, mutta siedettävää johtuneen kivun poistajista |
|
21% |
[ 3 ] |
Kyllä, mutta inhimillistä hammasta purren |
|
14% |
[ 2 ] |
Kyllä, todella kipeetä jäi jopa pelkoja mm. hammaslääkärille |
|
57% |
[ 8 ] |
|
Äänestäneitä : 14 |
Ääniä yhteensä : 14 |
|
Tällä; äänestyksellä ei ole päättymispäivää |
|
Kirjoittaja |
Viesti |
Tero66 Administrator ผู้บริหาร
|
Lähetetty: 26.1.2016 21:47 Viestin aihe: Hammashoito/rääkkäys/yms kivuliaat hoidot |
|
|
Muissa jutuissa on ollut mainintaa hammashoidosta ja sen tasosta. Ohessa vähän omia kokemuksia miten minua lapsena rääkättiin ja mitenkä se kostautuu nyt hatutuksena, kipuna sekä lompakon tyhjentävillä hoidoilla:
Itse sain samanlaista hoitoa kuin muutkin 60 luvulla syntyneet 70 luvulla eli hampaita hoidettiin todella kyseenalaisin keinoin, mutta muistaakseni silloinkin sai puudutusta jonka ihanuutta sain kerran, kun alalla työskennellyt äitini sitä vaati. Silloin tuo luonnekasvatus oli vain sitä, että ainakin hammaslääkärit, isäni, kaverit yms pitivät suurena heikkoutena jos hammashoidon/rääkkäyksen kipua ei kestänyt kun miehet.
Tästä jäi mulle niin paha pelko, että laimin löin hammashoidon ja nyt siitä maksan, kun kaikki etuhampaat 49v 4 kk ovat poistuneet. No 50 v lahjaksi saankin sitten hammaskaluston kntoon ilman tekareita, mutta persaukisena sen verran tyyristä tuo homma on, että olen himpun verran katkera.
Asianhan nosti tapetille LOIKKARI joka toi esille omasta hammashoidosta Pattayalla kertovan tarinan jonka JUURET ovat kotomaassa. Hänen viestinsä löytyy osiossa "Elämää Pattayalla ja ympäristössä!" kannattaa vilkaista. Harvoin juttuja suosittelen, mutta nyt kirpaisi menneet... |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
|
Lähetetty: 26.1.2016 22:27 Viestin aihe: |
|
|
Pitänee vielä tuota otsikkoa muokata eli jos jokin muukin operaatio on tehnyt kipeetä niin kotomaassa kuin taikamaassa niin rohkeesti vain kertomaan!! Ilman opastuksia ei osata varoa...
Vaikka minulla tuo hammashoito teki kipeetä niin se ei vedä vertoja poskiontelon punkteeraukselle jossa ensin laitettiin jotkut pirun neulat sieraimiin nähtävästi puudutusta varten, mutta ei ne ainakaan mulla toiminut. Vaikka oli kipua päällä niin pahin oli kun sillä saatana suolaruiskun mammuttineulalla yritettiin puhkaista nenäontelon rustoo...siinä oli Isä ja Äiti kädestä pitämässä kiinni jotta pysy paikoillaan ja vielä itkien kun näkivät kärsimyksen. Kyllä silloin kipukynnys ylittyi ja olin kuulemma mennyt tajuttomaksi joka taisi silloin olla ainut toimiva kipulääke. No ontelot saatiin putsattua joten lääketieteellisesti asia toimi.
Tiedän ihmisiä (varsinkin ikä sellaisia) jotka joutuvat käymään joka vuosi ko hoidossa kun lääkkeet ei tehoo, mutta nykyään ei edes huomaa kun rusto puhkaistaan. Tosin kun asiasta lekurilta kysyin, niin tuo vanhan ajan satuttava tapa aiheutti mm sen, että pöpöt lisäänty ontelossa ja rusto senkuin vahvistu. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
|
Lähetetty: 26.1.2016 22:37 Viestin aihe: |
|
|
No kun puheripuli (duunaan/valvon/ohjeistan yöt, mutta silti on luppoaikaa joten tekemisen puutteessa toistaiseksi kirjoittelen. Asiaan liittyviä asioita kysytään (yv:nä) niin tossa vastaus yhteen:
Kipuja olen siis kärsinyt ja jotta asia saadaan liitettyä Thaimaan matkailuun niin nämä on pientä mitä mm. miten minun parhaat ystävät ovat kipuviisaria heilutelleet Thaimaassa mopokolarin jälkeen. Mun kertomat on siihen verrattuna kevyttä intin kenttälounasta.
Tässä on pakko mainita KAIKILLE reissaajille kuten myös sinulle, että ilman matkavakuutusta älkää edes harkitko reissua, sillä Thaimaassa tapahtuu ja aina on falle väärässä ja maksumiehenä. Esim. pysähdyt liikennevaloihin ja joku ajaa sun päälle niin mitäs peruutit....
Tarkoitus ei ole vastata itseensä selvyyksiin joten kyselkää foorumin puolella niin saatais viestiketjuihin elämää. Olen ollut jo 10 vuotta taikamaasta poikessa joten minun tietoni ovat jo vanhentuneet eikä muutenkaan kirjoitus halu ole korkealla kun ei ole mitään uutta annettavaa. No onneksi päivitystä on luvassa syksyllä...
 |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
loikkari Vieras
|
Lähetetty: 27.1.2016 3:24 Viestin aihe: |
|
|
Kyllä se on jättänyt sadoille Rovaniemeltä kotoisin oleville elinikäiset traumat kun Hanna Suvanto niminen hammaslääkäri meitä hoiti 1960 ja 1970 luvulla.. Silloin oli vielä aika onnettomat vehkeetkin, tosin muistaakseni siellä oli remmivetoinen pora joka otti enemmän kierroksia kuin jalalla poljettavat aikaisemmin. Mutta hammaslääkäri taisi olla ihan sadisti vaikka uskomattomalta tuntuisi että olisi tahallaan niin tehnyt. Aika tavallista oli että porasi poskeen hamapaita revittiin ehkä turhaan ja ilman puudutusta
Onhan tuo poski vieläkin kipeä, vaikka jo kolmas päivä menossa. Sen verran pitkä juuri oli siinä yhdessä, täytyy toivoa ettei tule tulehdusta, vielä yksi antibiootti tabletti iltapäivälle ja sitten se pitäis olla kunnossa. En kuitenkaan tohdi kraanavettä käyttää hamapiden pesussa vielä, tikit on jälellä suussa vielä. Kaveri sai joku vuosi sitten hermonpää tulehduksen hamapidenpesu vedestä (oli käynyt myös hammaslääkärissä ennen sairastumistaan) Makasi neliraaja halvaantuneena pari kolme viikkoa kovissa tuskissa sairaalassa. Niin kovissa, että halusi hypätä ikkunasta ulos viidennestä kerroksesta mutta ei se oikeen onnistu jos ei jalat eikä kädet liiku, ainakaan ilman apuja. Ei me autettu sitten kuitenkaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
spiigeli Administrator ผู้บริหาร

|
Lähetetty: 27.1.2016 7:53 Viestin aihe: |
|
|
Itsellä jäi kanssa lapsuudesta hirveä hammaslääkäripelko.
Pahimmat muistot 60 luvulta. Hammaslääkärillä oli poljettava pora ja hoitaja piti suuta auki väkisin. Tuo oli ensimmäisellä ja toisella luokalla, sitten saatiin omaan kouluun hammashoitola jossa oli jo nk. vesipora. Kohtelu oli sielläkin aika ankeaa
Hampaat pääsivät sitten myöhemmin huonoon kuntoon.
Aikuisiässä oli sitten vajaan kymmenen vuoden tauko noiden pelkojen takia
Implantteja muutaman kaipaisin, mutta ei tietenkään ole mitään halpoja. _________________ กาย |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
east
|
Lähetetty: 27.1.2016 19:01 Viestin aihe: |
|
|
Samat on kokemukset täällä. Ei jäänyt varsinaista pelkoa, mutta jonkinlainen ikävä tunne, ja turha jännitys, joka vetää huulen kireälle. Oma koululääkärini oli Åse, josta aina naurettiin, että Åse vaikka tekee sen reiän, ellei sitä muuten ole. Satakiloinen täti, joka toisen samanlaisen apurin kanssa aloitti haukkumisen ennen kuin oli ovea ehtinyt kunnolla vetää kiinni. Luokkakaverit haukuttiin siinä sivussa, kun olivat myös paikalla käyneet, ja tätien keskinäinen kälätys ei varmaan lopu vielä haudassakaan. Armeijassa oli tietysti sama palveluasenne. Vaikka olisi nykyään millainen Jennifer Lopez minihameessa ronkkimassa suuta, niin eipä se tunne pääkopasta mihinkään häviä  |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
TJ70
|
Lähetetty: 28.1.2016 20:18 Viestin aihe: |
|
|
Suomessa lääkinnälliseen doktriiniin kuuluu kipu. Täällä pitää ja kuuluukin kärsiä, se kuuluu ihan asiaan.
Muualla kyllä hoidetaan |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
|
Lähetetty: 1.2.2016 21:44 Viestin aihe: |
|
|
TJ70 kirjoitti: | Suomessa lääkinnälliseen doktriiniin kuuluu kipu. Täällä pitää ja kuuluukin kärsiä, se kuuluu ihan asiaan.
Muualla kyllä hoidetaan |
Tuskin Tommy lapsilles tuota tarjoisit????? |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Tomppa Myyn หมื่น
Liittynyt: 12 Kes 2005 Viestejä: 3162 Paikkakunta: Naantali/Khonburi, Khorat
|
Lähetetty: 7.2.2016 13:03 Viestin aihe: |
|
|
Oikein Tompan mieliaihe, vaikka tuosta Teron mainitsemasta "falle on aina syyllinen kolarissa" on ihan oma kokemus ja käsitys...
Itse päässyt -80 luvulla terveyskeskusten osaaviin hammashoitoihin. Silloinkin se taso oli jotain arvauksen ja kolikonheiton välimaastoa, kaikki silloiset paikat on vaihdatettu myöhemmin.
Itsellä on yksi ongelmahammas, paikka on niin iso että ei meinaa pysyä kiinni... siis yksikään suomalainen sitä ei ole saanut pysymään kahta vuotta pidempään.
Tarina alkaa vuosituhannen vaihteesta, jolloin vanha paikka irtosi. Ruotsalainen hammaslääkäri Bosniassa varoitti asiasta, mutta en onneksi kerinnyt suomessa asiaa hoitamaan. Niinpä olin Pattayalla jonkun baaritytön neuvomassa paikassa, lähellä nykyistä Tuccomia. Siellä hammaslääkäri kysyi saako näyttää oppilailleen miten iso reikä voi farangilla olla. Niinpä mä olin suu auki kun parikymppiset oppilaat kävi vuorotellen ihmettelemässä asiaa
Eipä siinä, tekivät juurihoidon ja paikan. Hetikohta 2008 muistaakseni paikka irosi taas. Ei muuta kun silloisen asuinpaikan eli Orimattilan hammashoitolan hellään hoitoon. Tein sitten oikein emämunauksen kun mainitsin että hammas korjattu Thaimaassa. Siitä tehtiin heti diagnoosi että päin persettä tehty ja nyt tehdään oikein kunnon juurihoidot. Sattu ihan saatanasti kun se tökki tuonne leukaan asti jollain piikillä ja laittoi väliaikais paikan. Olin töissä joku nelisen tuntia ja palasin hakkaamaan sen "hammashoitolan" ovea joka oli tietysti jo iltapäivästä kiinni mutta onneksi se "lääkäri" oli vielä paikalla. Ilmotin että nyt joko minä tai joku muu kuolee jos tämä kipu ei helpota... Ottivat paikan pois ja sanoivat että hupsista, taidettiin ronkkia liian syvältä
No se paikka kestikin heti melkein vuoden. Seuraava lääkäri sai paikan kestämään vuoden, sen muistan että huokaili koko helvetin operaation ajan kuinka vaikea paikka on.
Sitten osuin Virolaisen naislääkärin potilaaksi. Teki paikan noin puolessa ajassa siitä mitä suomalaiset ammattilaiset eikä ihmetellyt mitään. Kerroin näistä kokemuksista hänelle paikkauksen jälkeen, ja nainen vaan totesi että älä pure kovia pähkinöitä tuolla hampaalla. Siellä se sama paikka vieläkin on, kai se virolainen ja thaimaalainen sitten tiesi mitä teki  |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
loikkari Vieras
|
Lähetetty: 7.2.2016 13:33 Viestin aihe: |
|
|
Kolme tuntia sitten vedätin pois poskihampaan oikealta puolen alaleuasta, ei viisaudenhammas vaan ilmeisesti siitä seuraava. Nyt alkaa puudutus loppua ja koko leukaluu oikeinkin kipeä! Jomottaa ihan sikana. iso kuoppa jäi vaan, otin hampaan oikein mukaani kotii jossa sitä ihmettelin.
 |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
|
Lähetetty: 8.2.2016 21:30 Viestin aihe: |
|
|
No olipa hienoa kun laitoit kärsimykset kuvineen. Vaivasko nuo tosiaan sinua niin paljon, että ne piti poistattaa? |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
loikkari Vieras
|
Lähetetty: 9.2.2016 3:08 Viestin aihe: |
|
|
Tero66 kirjoitti: | No olipa hienoa kun laitoit kärsimykset kuvineen. Vaivasko nuo tosiaan sinua niin paljon, että ne piti poistattaa? | Onhan ne vuosien varrella vaivanneet, jos ei muuta niin mieltäni. Tuo kuvassa oleva oli varmaan parhaassa kunnossa ja tuostakin puuttuu n puolet purupinnan paikasta eikä siinä olisi enää paikka pysynyt, korjautin sen syksyllä juuri mutta nyt murtui jäistä suklaata pureskellessa. Ei niinkää kipua ole ilmennyt mutta jos joka hammasta on paikkailtu aina tarpeen mukaan niin tuleehan se seinä vastaan siinäkin. Ja on parempi ottaa nyt itseäni niskasta kiinni kun se olisi pitänyt tehdä jo kolme-viisi vuotta aikaisemmin.
Sanoihan se hammaslääkäri pimu että tulee kaunis hymykin mutta minä kun en koskaan hymyile, ne on vaan ihmiset jotka suhtautuu elämään kevytmielisesti jotka hymyilee, ei sitä passaa neutraalia ilmettä kummempaa päästää naamalleen, joku vielä luulee, että nautin elämästäni? Elämähän on kärsimystä ja tuskaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
|
Lähetetty: 10.2.2016 21:28 Viestin aihe: |
|
|
Näytin kuvaa ystävälle joka on kivun aiheuttaja niin olipa kuulemma terveen näköiset piikkarit????
Ettei olisi luustoa heikentävä tauti? Ei pahalla mutta näin pyysi sinua tsekkaamaan asian. Hän on 30 v porari.... |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
loikkari Vieras
|
Lähetetty: 11.2.2016 2:29 Viestin aihe: |
|
|
Tero66 kirjoitti: | Ettei olisi luustoa heikentävä tauti? Ei pahalla mutta näin pyysi sinua tsekkaamaan asian. | Oikeassa kyllä tämä kaverisi, sairastan Sjögrenin syndroomaa (myös muiden lisäksi) joka aiheuttaa mm ettei kyyneliä erity ja myös sylkirauhasten toiminta vähenee josta johtuen hampaisiin tulee paljon hammaskiveä joka taas aiheuttaa hampaille mitä aiheuttaa? Toisinaan on vaikea syödä kun suu kuivuu, pitkään en pysty myöskään lukemaan ääneen kun kieli tarttuu kitalakeen kuivuuden vuoksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
loikkari Vieras
|
Lähetetty: 16.4.2016 13:54 Viestin aihe: |
|
|
Keskiviikkona 20 pv jatkuu remontti, olen asennoitunut siten, että aika nopsaan saan ne yhdeksän hampaan sillat suuhun! Näkeepä mitä tuleman pitää, hinnaksi sain edelleen sen 54 000 THB, jotain 5 000 THB on jo mennyt revittämisiin! Kyllä tämä tästä. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
|
Lähetetty: 16.4.2016 16:31 Viestin aihe: |
|
|
Ilkka tapasit minut onko mun hymy katu uskottavuutta!!!  |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Popeye Dzamyyn จมื่น
|
Lähetetty: 16.4.2016 19:41 Viestin aihe: |
|
|
Raju tosijuttu paskoista hampaista:
Mulla töissäkin ollut Timppa liukastui kuukausi sitten kotipihallaan. Sai pienen kolhun kyynärpäähän.
Käsi sitten turposi aivan saatanasti, joksikin jalkapallon kokoiseksi. Meni lopulta lekurille ja pyysi leikkamaan viillon et paskat pääsee ulos.
Lääkärit meinasivat ensin amputoida koko oikean käden kyynärpäästä alas, mut sitten lähettivät ambulanssilla hampaiden poistoon ja aloittivat kyynärpään leikkaukset. Neljä kuollutta hammasta poistettiin ja käsi leikattiin kymmenen kertaa. Kaksi lihasta poistettiin ja reidestä otettiin nahkaa paikkaamaan kyynärpäätä. Timppa oli sairaalassa melkein kolme viikkoa.
Nyt menee arviolta kuusi kuukautta et käsi toipuu työkuntoon.
Syynä tähän oli ne paskat kuolleet hampaat. Ne laittoivat vereen bakteereja ja kun tuli pikku kolhu kyynärpäähän niin iskivät siihen.
Reilu kolmikymppinen kaveri siis menetti melkein kätensä huonojen hampaiden takia... _________________ Jumala pitää taivaan sinisenä, pidetään me Suomi valkoisena. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
|
Lähetetty: 16.4.2016 20:39 Viestin aihe: |
|
|
Sain raudasta ja 18 näkkärinpurijaa lähti lomille...ei siinä mitään, mutta viejältä jäi massaa kyssille vähän enempi.  |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
spiigeli Administrator ผู้บริหาร

|
Lähetetty: 17.4.2016 3:20 Viestin aihe: |
|
|
Popeye kirjoitti: | Raju tosijuttu paskoista hampaista:
Mulla töissäkin ollut Timppa liukastui kuukausi sitten kotipihallaan. Sai pienen kolhun kyynärpäähän.
Käsi sitten turposi aivan saatanasti, joksikin jalkapallon kokoiseksi. Meni lopulta lekurille ja pyysi leikkamaan viillon et paskat pääsee ulos.
Lääkärit meinasivat ensin amputoida koko oikean käden kyynärpäästä alas, mut sitten lähettivät ambulanssilla hampaiden poistoon ja aloittivat kyynärpään leikkaukset. Neljä kuollutta hammasta poistettiin ja käsi leikattiin kymmenen kertaa. Kaksi lihasta poistettiin ja reidestä otettiin nahkaa paikkaamaan kyynärpäätä. Timppa oli sairaalassa melkein kolme viikkoa.
Nyt menee arviolta kuusi kuukautta et käsi toipuu työkuntoon.
Syynä tähän oli ne paskat kuolleet hampaat. Ne laittoivat vereen bakteereja ja kun tuli pikku kolhu kyynärpäähän niin iskivät siihen.
Reilu kolmikymppinen kaveri siis menetti melkein kätensä huonojen hampaiden takia... |
Tuossa hyvä esimerkki huolenpidon tärkeydestä.
Jos sattuu vaikka pumppu oirelemaan ja hampaat tulehduksessa, voi olla hengenlähtö lähell'. _________________ กาย |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
dimax90122
|
Lähetetty: 8.7.2020 23:05 Viestin aihe: |
|
|
Kätevä haku hammasklinikoille Helsingissä hakemiston kautta https://hammastieto.fi/. Pystyin löytämään hyvän klinikan lähellä kotini. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa Et voi liittää tiedostoja tässä foorumissa Et voi ladata tiedostoja tässä foorumissa
|