Thaimaa-info.com Foorumin päävalikko Thaimaa-info.com

 
ValokuvakansioValokuvakansio  OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   SudokuSudoku   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Luonnonsuojelu Thaimaassa + muualla... hyvät ja huonot asiat
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin   tulostus ystävällinen näkymä    Thaimaa-info.com Foorumin päävalikko -> Yleinen keskustelu, General discussion
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Jim Reindeer
Administrator ผู้บริหาร


Liittynyt: 20 Elo 2005
Viestejä: 14742
Paikkakunta: Buriram Province

LähetäLähetetty: 29.12.2018 13:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Se on muuten melko pitkälle näin, että vasta vuonna 2018 tajuttin kunnolla tai enemmän tuo muoviroskan paljous ja ehkä eniten oikeastaan vapaaehtoisten sekä tavallisten ihmisten ansiosta. Tai sanotaan, että pitkälle heidän ansiostaan ja sanotaan myös, että pitkälle sosiaalisen median ansiosta ja siellä olevista ihmisten kuvista sekä jutuista. Siis hyvin pitkälle ja etten sanoisi erittäin pitkälle noin. Samalla se herätti näitä päättäjiä ja mediaa sekä ainakin Thaimaassa joitakin suurfirmoja. EU:kin heräsi tuossa asiassa. Tää on on paljon helpompaa siinä mielessä, että tuota roskaa voi kerätä. Ilmassa olevaa vaikeampi keräillä, mutta estää ja vähentää voi joskaan ei helposti.

Tänä vuonna itsekin herännyt enemmän tuohon kaikkeen. Sanotaan et vaikkapa käynti Hua Hinissa syksyllä 2017 aiheutti osaltaan jonkinmoisen ajattelun muuttumisen kun näkemiäni kalakuolemia seliteltiin vaikka miten. Samoin sinne ajautuva roska hätkäytti. Hua Hin itsessään ei ole tähän syyllinen paitsi kyllä se kun näin mitä paskaa valuu suoraan mereen saastuttaen paikallisesti ison alueen rannasta ja ihan silmin nähden. Tuotahan tapahtuu muuallakin ja monessa paikkaa Thaimaassa ja maailmassa joten Hua Hin ei ole yksin syyllinen tuohonkaan. Satuin vain paikalle tässä mielessä sopivaan aikaan ja se oli itselle aikamoinen järkytys mitä näin omin silmin. En ole varma mutta tuo Trash Hero on ehkä lähtenyt juuri Hua Hinista tai jostain muualta Thaimaan rannikolta vaikka se toimii Sveitsissä siinä mielessä et "pääkonttori" siellä.

Lainaus Trash Heron emailista.

Lainaus:
Change is coming!

Dear Supporter,

2018 was the year the world finally acknowledged we are drowning in plastic.

Collins Dictionary announced its ‘word of the year’ as “single-use”, and every day the media published stories of new legislation and technologies attempting to tackle "the plastic crisis”.

It's an amazing time to be a Trash Hero, at the forefront of the grassroots movement to reduce waste.

But with so many people now wanting to take action, it's more important than ever that we direct this energy towards true and lasting change, that leads to real sustainability, not just quick fixes.

_________________
ทีโม บุรีรัมย์

Voin olla väärässäkin...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jim Reindeer
Administrator ผู้บริหาร


Liittynyt: 20 Elo 2005
Viestejä: 14742
Paikkakunta: Buriram Province

LähetäLähetetty: 30.1.2019 6:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Thaimaalaista ilmastonsuojelua on kieltää suitsukkeeet kiinalaisen uuden vuoden aikaan. No kyllä se tässä nykyisessä Bangkokin ja muuallakin esiiintyvään savusumuun ehkä vaikuttaa, mutta melko epäolennaista yleisesti muuhun verrattuna. Mut lähteehän noista melkoinen savu jossain paikalla kun touhua joskus seurannut joten nyt hyvä asia kun ongelma päällä. Ongelma ratkeaisi pahasta lieväksi niinkin pienellä jutulla kun olisi muutamana päivänä tuulta. Tietenkään se ei poista ongelmaa mihinkään vaan on jokavuotinen ellei tehdä jotain oikeasti konkreettista. Omasta mielestäni suurin saastuttaja on teollisuus ja liikenne. Liikenteestä Bangkokissa voisi mainita nuo ikivanhat bussit joita valtavasti Bangkokissa. Jutun kuvassa näkyy niitä. Samoin muut vanhat ajoneuvot. Näkyvän saasteen ehkä suurimmat aiheuttajat ja joka nyt näkyy kun talvikausi ja ei paljoa tuulta eikä sadetta.

Mutta se onkin sitten isompi projekti miten nuo romut saadaan pois liikenteestä. Joku suitsukkeiden kielto tai tupakoinnin kieltäminen ei tuota pahemmin poista kokonaisuudessa eli lillukanvarsitouhua. Tietenkin niitä saa mun puolesta myös estää tai vähentää. Se vaan että usein tartutaan yleensäkin noissa pikkuasioihin vaikka on sanonta "pienistä puroista syntyy suuria". Ei synny ellei oleellisen puututa enemmän ja kaikkialla. Se kyllä sitten on vaikeampi nopeasti toteuttaa vaikka sitä on toteutettu muun muassa siten, että autojen päästöt huomattavasti vähentyneet. Toisaalta liikenne kasvanut, mutta ainakin näkyviin saasteisiin minun mielestäni suurikin vaikutus.

Lisäksi omista tosin aika pienistä kokemuksista johtuen olen sitä mieltä, että ainakin näkyvä saaste Bangkokissa entiseen verrattuna ilmassa vähentynyt. Kauan sitten ja osittain vieläkin tuo savusumu oli lähes jatkuva ja tietenkin silloinkin keleistä kiinni. Siis joka johtui vain liikenteestä.

Samoin vaikka Suomessakin vesistöt puhdistuneet paljon viimeisen about 30-40 vuoden aikana kun tehtaiden päästöjä vesistöihin saatu kuriin. Kaikki Jyväskylässä eläneet vaikka -50-70 luvulla (ehkä myöhemminkin) syntyneet tietävät tuon. Samoin muualla Suomessa. Uima- ja kalastuskelvottomat vesistöt muuttuneet lähes kaikki melko puhtaiksi tai normaalitilaan jos mikään enää muuttuu normaaliksi kokonaan tai puhtaaksi täysin ainakaan missä ihmisiä enemmän pyörii. Jopa kuitenkin huomattavasti enemmän puhtaiksi kuin jossain vaiheessa vaikka ilmansaaste ja muu vieläkin paha ongelma. Myös ilmaan laskettaviin saasteisiin tuli vähennystä teollisuudessa ja liikenteessä. Sitä kyllä estää ja kompensoi teollistumisen ja liikenteen kasvu kaikkialla. Samoin lisääntynyt erilainen kulutus kaikessa.

Mutta siis joku suitsukekielto ei ole mikään ratkaisu asiaan ja onhan jutussa hieman muutakin. Nuokin Thaimaassa pitkälle sallitut kulotukset, roskien epämääräinen polttaminen ja vaikka se toisaalla mainittu sokeriruoko lisää tuota hommaa, mutta siis paljon muutakin ja jossain mielessä vaarallisempaa. Tottakai silti kaikkea saastuttamista on hyvä vähentää.

Itseä joskus vaan ärsyttää enemmän tai vähemmän jotkut painotukset varsinkin jos se tehdään vähällä olennaisen käsittelyllä joita pääasiassa jotkut ministeriöt pyörittelee kuten tässäkin. Mutta jonkun valtaa pitävän niitä on etupäässä pyöriteltävä oli sitten järkeä tai ei. Oman määränsä voi sitten kyllä jokainen tehdä. Tuo osittain siksikin kun etenkin täällä Thaimaassa on tapana usein nuo epäolennaisuudet vaikka en tuota nimenomaista otsikossa olevaa silti täysin tyrmää. Aika usein se on muullakin samoin. Wink

Lainaus:
Authorities urge curbs on burning incense sticks, golden paper offerings for Year of the Pig
national January 30, 2019 01:00 By THE NATION

THE PUBLIC Health Ministry is calling on people to burn shorter incense sticks and avoid setting fire to paper offerings during this Chinese New Year in order to stop pollution from worsening.

The amount of PM2.5 dust particles in many parts of Thailand, particularly Greater Bangkok, has now exceeded the safety limit of 50 micrograms per cubic metre of air.

Chinese people usually burn paper offerings in dedication to gods, goddesses or ancestors on special occasions such as the Chinese New Year, which falls on February 5 this year.

“Please help reduce the dust,” Public Health Ministry permanent secretary Dr Sukhum Karnchanapimai said yesterday, urging people to use incense sticks that met Thai industrial standards.

“Also avoid lighting incense sticks in air-conditioned rooms or windowless rooms,” he advised.

The minister added that children, pregnant women as well as those suffering from chronic diseases such as asthma and allergies, should avoid exposure to smoke.

“If it cannot be avoided, ensure you wear a proper facemask,” he said.

Health Department director-general |Dr Panpimol Wipulakorn warned that ash from incense sticks and golden paper offerings contained carcinogenic substances.

Meanwhile, Sonthi Kotchawat, an environmental expert, posted a message on Facebook calling on the authorities to seriously address the problem of fine dust in the air.

“Samut Sakhon province has a high amount of PM2.5 particles for several days already. It’s time a law was invoked to control this,” he said. It was over 120 micrograms per cubic metre of air yesterday.

He also pointed out that the Pollution Control Department (PCD) had previously proposed that provincial authorities take action if PM2.5 particles in the air went beyond 75 micrograms per cubic metre of air.

“But nothing has been done,” he lamented.

As of press time yesterday, areas along Rama II Road in Samut Sakhon’s Muang district had 119 micrograms of PM2.5 per cubic metre of air and the air-quality index stood at 229, the worst so far this year.

Other areas reporting beyond-safe levels of PM2.5 included Rama III-Charoen Krung roadside in Bangkok’s Bang Kho Laem district (71 micrograms); tambon Song Khanong in Samut Prakan’s Phra Pradaeng district (70 micrograms); and tambon Nakhon Pathom in Nakhon Pathom’s Muang district (70 micrograms). The air was no better in tambon Bang Sao Thong in Samut Prakan’s Bang Sao Thong district (69 micrograms) and tambon Om Noi of Samut Sakhon’s Krathum Baen district (69 micrograms).

The PCD, meanwhile, is calling on people to refrain from using vehicles that emit black exhaust fumes, avoid outdoor burning and reduce the use of personal cars. People with sensitivities or chronic illness should seek medical attention if they experience anything abnormal.


http://www.nationmultimedia.com/detail/national/30363172

Onhan sekin vaikka hyvä asia jos ilotulitteita rajoitetaan. Ihan joutavaa touhua hyvin pitkälle, mutta sekin tavallaan lillukanvarsi. Usein kuitenkin tollaset pikkujutut saa julkisuudessa enemmän aikaan huomiota kuin se olennainen osasto. Tosin joku ilmstonmuutos on osittain pitkälle epämääräisenä käsitteenä saanut valtavan huomion ihan nyt viime vuosina. Tai sen käsitteen alle ympätään nykyään lähes kaikki ja kikkaillaan osittain poliittisesti asialla.

Otetaan vaikka tuo ei niin kovin vanha Ylen MOT video esimerkiksi miten asiat nopeasti muuttuu ja niiden esille tuominen. Tuohon videoon saa tekstit päälle kun säätää ja siitä on kaksi osaa.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=29&v=MmqEdpjZx48&app=desktop

_________________
ทีโม บุรีรัมย์

Voin olla väärässäkin...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jim Reindeer
Administrator ผู้บริหาร


Liittynyt: 20 Elo 2005
Viestejä: 14742
Paikkakunta: Buriram Province

LähetäLähetetty: 31.1.2019 4:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aloin miettiä uudestaan tuota Bangkokin vanhojen linja-autojen ja miksei uudempienkin savutusta siinä mielessä toimiiko ne kaasulla vai dieselillä? Pitkän matkan autot ainakin pääasiassa dieselillä. Tuo kaasun käyttöhän on kaiketi yksi suuri syy, että savuhaitat vähentyneet kun ainakin tietääkseni lähes kaikki taksit käyttää kaasua polttoaineena. Voi olla muitakin systeemejä jossain määrin. Samoin monet rekat. Linja-autoon voi olla vaikeampi asentaa kaasusäiliöitä ja jossain määrin vaarallistakin. Rekoissa ne ovat usein heti hytin takana.

Edit: minibusseissa kaasu on jonkinlainen vaaratekijä onnettomuuden sattuessa jos kaasu syttyy palamaan. Samoin henkilöautoissa. Ehkä muissakin.

_________________
ทีโม บุรีรัมย์

Voin olla väärässäkin...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jim Reindeer
Administrator ผู้บริหาร


Liittynyt: 20 Elo 2005
Viestejä: 14742
Paikkakunta: Buriram Province

LähetäLähetetty: 31.1.2019 5:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuossa jutussa on selvää pyrkimystä ja yritystä kuitenkin jotain asian eteen. Tuo kuitenkin hankala toteuttaa nopeasti ja aiheuttaa väkisin narinaa jostakin suunnalta. Samoin haittaa elinkeinoille. Ei sitä oikein yhtäkkiä voi tehdä kuten vähäksi aikaa tehtiin laki pick upin lavan ihmiskuljetukista. Se laki ei ollut monta päivää käytössä. Samoin se lyhythyttisen pick up auton hytissä takana istuminen. Tuokin on vähän saman suuntainen nopea päätös tai toistaiseksi kai vain eräänlainen uhkaus. Silti suunta on toisaalta oikea eikä höpistä jostain suitsukkeista. Joka tapauksessa jotenkin tuo olisi hyvä saada vähenemään.

Tyypillinen pääministerin lausunto vahvennettu. Wink

Lainaus:
PM threatens to enforce odd-even number driving rule if other efforts to tackle smog fail
January 30, 2019

Minister Prayut Chan-o-cha warned this morning that he might be forced to introduce the odd-even number rule for motorists in Bangkok if all other measures to ease the health-threatening smog problem in Bangkok and its peripherals fail.

Touching on the ongoing smog problem during his address to officiate the National Strategy exhibition, the prime minister said he didn’t want to apply “bitter pill” to address the smog problem without first resorting to other less stringent measures in order not to hurt the people.

“If the people want me to get tough, I am ready to respond. Any cars caught belching black smoke will be stopped right on the spot and towed away. I will issue such order and let see if this will cause troubles or not. I do not want to cause troubles to the people because I want them to have awareness,” said the prime minister.

He then went on to warn that he might have to introduce the odd-even rule for driving on alternating days if the people do not cooperate with the government in easing the smog problem.

The prime minister issued a junta’s order today empowering military personnel to check all factories to make sure that they do not discharge dust particles into the atmosphere beyond the limits, failing that they will be temporarily closed down until the problem is remedied.

In his address, the prime minister denied he was bullying rice farmers by forbidding them from burning dried rice stalks in the open, but merely wanted every sector of the society to help in addressing the problem.

Meanwhile, Professor Dr Chaicharn Pothirat, a specialist on lung diseases of the faculty of medicine of Chiang Mai University, urged the government to adopt the World Health Organisation’s daily dust particle standard which is set at 25 microns instead of 50 microns as set by the Pollution Control Department and the annual dust particle should not exceed 10 microns compared to Thailand’s 25 microns.

Citing studies on the annual PM2.5 dust particles in Southeast Asia, Dr Chaicharn said that reduction in the amount of dust particles would help increase the longevity of the people.

Noting that smog problem has been affecting people in the North for more than two decades, the doctor said the problem tends to get worse each passing year as existing measures have completely failed to tackle the problem.

Dust particles, he said, have been proven to shorten life span of human beings as the increase of every 10 microns of dust particles would shorten the life span by 0.98 years, according to a study conducted in China.


https://www.thaipbsworld.com/pm-threatens-to-enforce-odd-even-number-driving-rule-if-other-efforts-to-tackle-smog-fail/

_________________
ทีโม บุรีรัมย์

Voin olla väärässäkin...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pekkad
Myyn หมื่น


Liittynyt: 30 Kes 2007
Viestejä: 1296
Paikkakunta: Buriram

LähetäLähetetty: 1.2.2019 15:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jim Reindeer kirjoitti:
Aloin miettiä uudestaan tuota Bangkokin vanhojen linja-autojen ja miksei uudempienkin savutusta siinä mielessä toimiiko ne kaasulla vai dieselillä? Pitkän matkan autot ainakin pääasiassa dieselillä. Tuo kaasun käyttöhän on kaiketi yksi suuri syy, että savuhaitat vähentyneet kun ainakin tietääkseni lähes kaikki taksit käyttää kaasua polttoaineena. Voi olla muitakin systeemejä jossain määrin. Samoin monet rekat. Linja-autoon voi olla vaikeampi asentaa kaasusäiliöitä ja jossain määrin vaarallistakin. Rekoissa ne ovat usein heti hytin takana.

Edit: minibusseissa kaasu on jonkinlainen vaaratekijä onnettomuuden sattuessa jos kaasu syttyy palamaan. Samoin henkilöautoissa. Ehkä muissakin.


Dieselillä ne vanhat bussit taitaa kulkea savusta päätellen? Telkussa tuli äskettäin uutisissa kuvaa, kun ratsasivat Bangkokissa näiden vanhojen bussien pakokaasupäästöjä sieltä pakoputken päästä ja näyttivät kuvaa, kun joku bussi oli reputtaniut testin sen laitteen tulostaman kuitin mukaan. En tiedä sitten miten yleisiä moiset ratsiat on. Jotenkin tuntuu oudolta, kun katsastuksessahan ne myös mittaavat noita päästöjä. Eikö katsastuksen tarkoitus ole reputtaa näitä kaikkein eniten savuttavia romuja? confused2

Sen jälkeen näyttivät kun sillan kaiteeseen oli kiinnitetty muutama pieni vesisumutin ja vesi näihin sumuttimiin näytti tulevan bensalla toimivalla vesipumpulla. Tämän vesisumun tarkoituksena oli sitoa sitä kaupungin ilmassa liikkuvaa pölyä ja savusumua...

Jotenkin tuosta sumutus touhusta tuli mieleen muutaman vuoden takaa, silloinhan niiden isojen tulvien aikaan jokien rantaan oli sidottu parit pikku laivat, joiden tarkoitus oli sitten potkurivirralla avustaa jokien nopeampaa virtausta Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jim Reindeer
Administrator ผู้บริหาร


Liittynyt: 20 Elo 2005
Viestejä: 14742
Paikkakunta: Buriram Province

LähetäLähetetty: 1.2.2019 16:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niin, tässä tapauksessa vanhat bussit aiheuttavat runsauden määrällä ja ruuhkissa seisoessaan aika lailla tuota savua joka ei tyynellä säällä poistu kunnolla. Samoin muut vanhat autot.

Nuo thaimaalaiset ongelman poistoasiat aika useinkin sanoisko hauskoja oli asia mikä tahansa. Nyt oli jo vankilauhkaus uutisissa tuostakin jos liikaa savuttaa mitä sitten savuttaa. Vankilahan se joo tuonkin ratkaisee, mutta jos ihan rehellisiä oltaisiin kaikissa syyllisissä niin keitähän vankiloihin oikeasti pitäisi sijoittaa tavan pulliaisten sijaan jos sille linjalle mennään. Wink

Nyt uutisten mukaan Bangkokin koulujakin suljettu ongelman vuoksi.

Kyllä katsastusasemilla on ihan kunnon laitteita on noihin päästömittauksiin. On sitten eri asia miten ne hommat menee käytännössä ja ketä ne koskee. Tuo tällä viikolla otettu kuva Prakhon Chain katsastusasemalta kun siellä muissa asioissa kävin ja huvikseen käpistelin odotellessa.



Joka tapauksessa pääasia kun löytyisi kunnon ratkaisuja ongelmaan ja kun ajattelee syntynyttä kohua niin luulisi jotain löytyvän konkreettisesti ja näkyvämmin vaikka ei helppo ongelma.

_________________
ทีโม บุรีรัมย์

Voin olla väärässäkin...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jim Reindeer
Administrator ผู้บริหาร


Liittynyt: 20 Elo 2005
Viestejä: 14742
Paikkakunta: Buriram Province

LähetäLähetetty: 12.2.2019 19:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä tuo saattaa korjaantua tuosta paremmaksi kun vaan jatketaan samaan malliin.

Lainaus:
169 million plastic bags unused at 7-eleven stores in two months
Published 14 hours ago on February 12, 2019 By The Thaiger

More than 169 million plastic bags have been left unused at Thailand’s 7-eleven stores in the past two months – more than 33 million baht value alone but also a huge amount of single-use plastic not making its way into the environment.

CP All Public Company (Central Pattana), the sole operator of 7-Eleven convenience stores in Thailand, announced its intention to reduce and, eventually, to eliminate the use of single-use plastic bags at all their stores throughout the country last year.

169,054,724 plastic bags have been rejected or unused between December 7 to Febuary 7. The savings, some 33,810,945 baht, will now be donated to Siriraj Hospital.

The campaign has been supported by Artiwara “Toon” Kongmalai, the lead singer of ‘Bodyslam’ and the marathon runner who ran from Thailand’s south to north in a massive fund-raiser last year.

Say ‘no’ (politely) to plastic bags or take your own re-useable bag when next using a convenience store.


https://thethaiger.com/hot-news/plastics/169-million-plastic-bags-unused-at-7-eleven-stores-in-two-months

_________________
ทีโม บุรีรัมย์

Voin olla väärässäkin...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jim Reindeer
Administrator ผู้บริหาร


Liittynyt: 20 Elo 2005
Viestejä: 14742
Paikkakunta: Buriram Province

LähetäLähetetty: 15.2.2019 18:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tämä kuuluu sarjaan säälittävät uutiset ja säälittävän surkeaa miten asiaa hoidetaan. Omasta mielestäni tuo ongelma on ollut niin kauan Chiang Maissa vuosittain kuin mitä minä olen Thaimaassa asunut. Siis joka vuotinen enemmän tai vähemmän uutisoiminen Chiang Main huonosta ilmasta joka mielestäni eniten johtuu vuodenajasta eli normaalista kuivasta kaudesta. Sitten tuon savusumun suurin aiheuttaja on lienee kulotukset ja normaali pöly joka maasta irtoaa. Savu on pahempi. Tietenkin myös osuutta on paljon kaiken maailman päästöillä mitä vaikka Chiang Main alueella. Osa voi tulla kauempaakin.

Tässä kohta kun nuo kulotukset on loppumassa ja voi alkaa sadella niin taas tuo ongelma painuu unholaan ja ensi vuonna luultavasti taas uutisissa. Eli käytännössä mitään ei tehdä asian eteen muuta kuin uutisoidaan vuosittain. Eihän tuo ole hetkessä ratkaistu, mutta kun tuntuu ettei asialle tehdä yhtään mitään muuta kuin se että uutisoidaan. Ei myöskään kokonaan mahdollista lopettaa mitenkään, mutta edes vähentämään kai pystyy. En tarkoita etteikö saisi uutisoida ja olla huolissaan. Kumma kestouutinen ja ongelma sekä siis pitkälle siksi kun siis mitään ei tehdä, että jokin muuttuisi. Vaikkapa jos pakko on kulottaa niin se tehtäisiin joku alue kerrallaan eikä kaikki yhtä aikaa. Saattaisi kummasti muuttaa asiaa. Roskien polton tuohon voi myös lisätä ympärivuotisena.

Asia on siirtynyt nyt myös Bangkokiin muutamana vuonna jossa se enemmän ja vähemmän on ollut ongelma pitkään myös ja siellä vielä pahempi ongelma sekä aiheuttaa enemmän altistumista tuolle laajemmassa mittakaavassa. Nythän siellä on ilman laatu nyt jonkin verran parempi kun on tuuleskellut. Eli jos kuviteltaisiin että joka päivä tuulisi vähän niin silloin ei ole mitään ongelmaa vaikka johonkin se savu, saaste ja pöly silloinkin menee. Helpompi on kuitenkin hengittää ja tavallaan ei mitään ongelmaa.

Bangkok on niin kansoitettu tiheä alue, että lman laatu on keskimäärin huono läpi vuoden ja ei sielläkään ainakaan parane jos mitään ei tehdä vaikka omasta mielestäni ilman laatu seillä koko vuoden huomioiden parantunut. Lisäksi siellä pilvenpiirtäjien ja korkeiden talojen välissä likainen ilma pysyy hyvin paikoillaan. Chiang Maissa luultavasti samaa syytä aiheuttaa vuoristot omalta osaltaan. Lienee aina aiheuttanut ja mitä enemmän ihmisiä niin aina enemmän lisää tulee aiheuttamaan. Noista mikrogrammoista ja PM2.5 indeksistä vai mikä se on riittää kyllä juttua eikä noita lukemamittareitakaan vastaan minulla mitään ole.

Lainaus:
Chiang Mai third most polluted city
February 13, 2019 01:00 By Chularat Saengpassa
THE NATION

Sky in northern capital turns brownish as Air Quality Index gives it ‘unhealthy’ reading.

CHIANG MAI yesterday ranked third on the global list of cities with worst air pollution, based on Air Quality Index (AQI) records, by an internationally recognised AirVisual platform.

Chiang Mai’s AQI scores stood at 194 as of press time, a level considered “unhealthy”. Any figure beyond 200 is very unhealthy. Across the world, Chiang Mai’s severe air pollution was just behind the Indian capital of New Delhi (AQI 215) and Pakistan’s Lahore (AQI 197). AirVisual prides itself for making the world’s largest air-quality data available at one’s fingertips.

In Thailand, Chiang Mai is one of many provinces in the North struggling with smog, including Lampang, Phrae, Lamphun and Nan.

In Chiang Mai, the sky turned brownish yesterday due to the haze.

The Chiang Mai Air Quality Health Index (CMAQHI) Centre cited Mae Rim and Doi Lor districts as having the worst pollution with PM2.5 particles in a cubic metre of air recording 151 and 106 micrograms respectively. Hang Dong district had 99 micrograms of PM2.5, while Muang district had 73 micrograms, the centre reported.

PM2.5 are particles of 2.5 micrograms or smaller in diameter. According to the Pollution Control Department (PCD), when the amount of PM2.5 exceeds 50 micrograms per cubic metre of air, it is not safe to breathe.

Prof Dr Khuanchai Supparatpinyo, who heads the Chiang Mai University’s Research Institute for Health Sciences, said yesterday that the smog had hurt people’s health, the environment, tourism and the economy.

“People of all ages are adversely affected,” he said.

According to him, outdoor fires are among the major causes of air pollution. Researchers from his institute have developed small sensors to detect the amount of dust particles in real time so as to issue timely advisories and warnings.

Fighting outdoor fires

“We believe public awareness will nudge people to stop outdoor fires and monitor behaviour in their communities,” Khuanchai said.

His centre’s initiative has been extended to some educational institutes in nearby provinces too, so students and teachers there know how to protect themselves against polluted air.

Long-time exposure to air pollution can cause many health problems, and in extreme cases, it can be linked to death.

Air-quality problems are now posing major concerns, as residents in many northern provinces have recently been breathing air containing more than double the country’s official safe limit of PM2.5.

For instance, the amount of PM2.5 peaked at between 106 and 136 micrograms per cubic metre of air in various Lampang districts yesterday. Chiang Mai’s Muang district had 77 micrograms of PM2.5 per cubic metre of air, while in Nan’s Muang and Chalerm Phrakiat districts, the amount of PM2.5 hovered at around 64 micrograms and 51 micrograms per cubic metre of air respectively.

Prime Minister Prayut Chan-o-cha told the Cabinet yesterday that efforts to fight smog must become a part of the national agenda.

“The prime minister has instructed all relevant authorities to provide guidelines to engage all sectors in finding a sustainable solution to the prevention of smog,” Deputy Government Spokesman Lt-General Werachon Sukondhapatipak said.

Phrae Governor Pongrat Piromrat said a long-running public awareness campaign on the dangers of smog would help reduce outdoor fires – which are widely blamed for the haze.

“As for short-term measures, we are now spraying water to bring down the dust,” he said.


http://www.nationmultimedia.com/detail/national/30364016

Täällä meilläkin on jonkin verran tuota savua ilmassa ja sellasta utuista josta osa normaalia utuisuutta ja jonkinlaista ihan tavallista pilveä pyörii taivaalla. Tuossa oli onneksi ainakin yksi tuulinen päivä. Ihan reippaastikin tuuli jonkin aikaa. Sen huono puoli on kun se nostattaa pölyä. Tuota jälkimmäistä ei korjata oikein mitenkään eli siinä mielessä pitkälle normaali ongelma. Mulla ittellä voisi vähän auttaa ja samalla jonkin kokoiselle sakille sama kuin noissa ehkäisytavoissa toimitaan, että joka päivä kastelisin tuon ainakin hehtaarin kokoisen torikentän. Eli hyvin vähän mielestäni vaikutusta kokonaisuuteen noilla tavoilla miten asiassa toimitaan. Eli savumääriä ja muuta alemmaksi niin ongelmaa voi vähentää ja siitä huolimatta voi ruiskutella vettä likaisimmilla paikoilla pölyn ehkäisemiseksi.

_________________
ทีโม บุรีรัมย์

Voin olla väärässäkin...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tomppa
Myyn หมื่น


Liittynyt: 12 Kes 2005
Viestejä: 2795
Paikkakunta: Naantali/Khonburi, Khorat

LähetäLähetetty: 15.2.2019 19:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jim Reindeer kirjoitti:
Aloin miettiä uudestaan tuota Bangkokin vanhojen linja-autojen ja miksei uudempienkin savutusta siinä mielessä toimiiko ne kaasulla vai dieselillä? Pitkän matkan autot ainakin pääasiassa dieselillä. Tuo kaasun käyttöhän on kaiketi yksi suuri syy, että savuhaitat vähentyneet kun ainakin tietääkseni lähes kaikki taksit käyttää kaasua polttoaineena. Voi olla muitakin systeemejä jossain määrin. Samoin monet rekat. Linja-autoon voi olla vaikeampi asentaa kaasusäiliöitä ja jossain määrin vaarallistakin. Rekoissa ne ovat usein heti hytin takana.

Edit: minibusseissa kaasu on jonkinlainen vaaratekijä onnettomuuden sattuessa jos kaasu syttyy palamaan. Samoin henkilöautoissa. Ehkä muissakin.


Diselin muuttaminen kaasulle on monimutkaisempaa kun bensakoneen. Raskaassa kalustossa tulee ongelmaksi vielä heikompi vääntö mikä on isoilla autoilla tärkeämpää.

On tässä joutunut tutustumaan kaasulla toimiviin kuorma-autoihin suomessa. Selailtiin vähän juttuja, näytti opukset väittävän tuommoisen biokaasun olevan monin kerroin hiilidioksidia pahempaa ilmastolle semmoisenaan. Hassua että moottorin läpi energiaa tuotettuaan on kyllä sitten selvästi puhtaampaa Very Happy

Tekniikka kehittyy kuitenkin koko ajan. Yrityksen ja epäonnistumisen seurauksena niitä puhtaampia ratkaisuja sitten löytyy. Tuossa etanolin käytössähän valmistajat lähestyivät Drag Race eli kiihdytys kilpailijoita, heillä kun kokemusta oli jo kertynyt. Kokeileekohan joku valmistaja vielä nitron käyttöä perus-energiana vaikka voimakoneissa? Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jim Reindeer
Administrator ผู้บริหาร


Liittynyt: 20 Elo 2005
Viestejä: 14742
Paikkakunta: Buriram Province

LähetäLähetetty: 20.2.2019 10:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tomppa kirjoitti:

Diselin muuttaminen kaasulle on monimutkaisempaa kun bensakoneen. Raskaassa kalustossa tulee ongelmaksi vielä heikompi vääntö mikä on isoilla autoilla tärkeämpää.


Joo kyllä kulkee dieselillä kun tuota tarkemmin mietin ja sen verta mopossa istunut bussiruuhkassa Pattayalla ja joskus muuallakin. Hirvee katku. Rekkoja lienee kulkee melko paljon kaasulla, mutta myös perinteiseen tapaan.

Tuo voi vähentää toteutuessaan osan savuhaitoista. Kyseessä siis puimakoneet sokeriruo'olle. Kalliita investointeja tosin, mutta eihän kaikki vieljelijät sitä tarvitse jos osuuskuntia mukana. Yleinen kulotus toinen iso tekijä. Niihin kävisi ainakin porrastettu ratkaisu lievänä keinona ja sama koskee roskia sekä siinä yhetydessä parempaa jätehuoltoa.

Lainaus:
6 billion baht request to Cabinet for sugarcane harvesters to reduce smog
February 18, 2019

Thailand’s Finance Ministry will seek cabinet approval for 6 billion baht, to be distributed by the state-run Bank of Agriculture and Agricultural Cooperatives (BAAC), for farmer cooperatives and community enterprises to buy sugarcane harvesting machines.

BAAC manager Mr. Apirom Sookprasert said that sugarcane farmers can’t afford the machines themselves so, in several provinces, many of them resort to burning the cane to enable harvesting, producing smog from PM2.5 dust particles. However the practice reduces the quality of the harvest and, thus, the value.

Mr. Apirom said, if approved, farmer cooperatives and community enterprises will be able to contact the BAAC to apply for loans, with at least one sugar miller acting as the guarantor, to purchase the harvesters.

The bank will charge an interest rate of 4%, half of which will be subsidized by the government for the first three years.

Farmers, who are members of cooperatives or community enterprises, will be able to hire the harvesters from their organizations, which will reduce the smog caused by cane burning.


https://www.thaipbsworld.com/6-billion-baht-request-to-cabinet-for-sugarcane-harvesters-to-reduce-smog/

_________________
ทีโม บุรีรัมย์

Voin olla väärässäkin...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jim Reindeer
Administrator ผู้บริหาร


Liittynyt: 20 Elo 2005
Viestejä: 14742
Paikkakunta: Buriram Province

LähetäLähetetty: 3.5.2019 19:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kun katsoo tämän dokkarin, niin ymmärtää kuinka paljon merissä on muovipaskaa. Dokkarissa myös hyviä ajatuksia. Kysyn tässä samalla onko Suomessa panttijärjestelmä muovipulloille?

Lainaus:
Prisma: Muovi - ihmeaineesta inhokiksi

1.4.20191 kk 27 pv 33967 katselua

Muovi oli mullistava keksintö, jonka haitat on tajuttu vasta vuosikymmenien kuluttua. Valtamerien kelluvat muovivuoret sekä mikromuovit ravintoketjussa ovat pelottava muistutus siitä, että ympäristöongelmat on otettava vakavasti. Miksi muovin aiheuttamaa ongelmaa ei ole saatu ratkaistua?


https://areena.yle.fi/1-4523393#autoplay=true

Ihan hullua touhua ja Thaimaa on vahvasti mukana tuossa saastuttamisessa. Kuuluu ihan kärkeen.

_________________
ทีโม บุรีรัมย์

Voin olla väärässäkin...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pekkad
Myyn หมื่น


Liittynyt: 30 Kes 2007
Viestejä: 1296
Paikkakunta: Buriram

LähetäLähetetty: 3.5.2019 19:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Limupulloille ja vesipulloille on, mutta sitten on myös erinäisiä esim.muovisia mehupulloja, joille ei ole.

Tuollaista videon alussa näkyvänyttä kaatopaikkamuovia ei ymmärtääkseni voi kierrättää oikeastaan ollenkaan, kun sisältää niin paljon kaikenlaista muuta esim hiekkaa ja metalleja ja sen peseminen ja lajittelu olisi todella kallista, jos siis tarve tehdä edes jossain määrin kestävää ja tasalaatuista kierrätysmuovia. Kierrätysmuovina myytävät tuotteet on tehty aivan puhtaasta muoviraaka-aineesta, jota saavat suoraan teollisuuden ylijäämänä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jim Reindeer
Administrator ผู้บริหาร


Liittynyt: 20 Elo 2005
Viestejä: 14742
Paikkakunta: Buriram Province

LähetäLähetetty: 4.5.2019 10:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

pekkad kirjoitti:
Limupulloille ja vesipulloille on, mutta sitten on myös erinäisiä esim.muovisia mehupulloja, joille ei ole.


Ok Pekka.

En oikein keksinyt mihin täman jutun tyrkkäisin. Liittyy ilmastoon ja politiikkaan. Yllättävää minulle tuo diesel juttu.

Lainaus:
Yllätys päästövertailussa: Parjatuilla diesel-autoilla voikin ajaa vähäpäästöisemmin kuin sähköautoilla.
Eilen klo 7:30

Diesel-autojen päästöjä on arvosteltu rajusti. Uuden selvityksen mukaan diesel-autolla on kuitenkin mahdollista ajaa niin, että ajamisesta aiheutuu vähemmän fossiili-hiiltä kuin sähköautosta.

Tässä tulee paras tieto, minkä ilmastonmuutoksesta huolestunut dieselhenkilöauton omistaja voi Suomessa saada: voit tankata käyttöösi uusiutuvaa dieseliä ja tuottaa ilmakehään vähemmän fossiilista hiilidioksidia kuin ajamalla sähköautolla.

Nesteen uusiutuvalla polttoaineella dieselauto tuottaa 12 grammaa hiilidioksidia kilometrillä, kun Suomen sähköverkosta ladattu täyssähköauto tuottaa 29 g.

Suomessa käytettävä sähkö ei ole fossiilisesta hiilidioksidista vapaata. Motivan mukaan sähkön tuottaminen lisää ilmakehään 164 000 g hiilidioksidia megawattituntia kohden. Ja koska Suomen oloissa sähköauton keskimääräiseksi kulutukseksi arvioidaan yleisesti 0,2 kilowattituntia/km, saadaan laskutoimituksen tulokseksi ja sähköauton päästöluvuksi 29 g/km.

Nesteen oman ilmoituksen mukaan sen tuottaman uusiutuvan dieselin raaka-aineiden keräykseen ja polttoaineen jalostukseen tarvitaan 12 grammaa hiilidioksidia diesel-autolla ajettua kilometriä kohti. Tämä on alle puolet sähköauton päästöstä.

Parempaa pakokaasua

Hiilidioksidia kyllä tupruaa pakoputken päästä vielä uusiutuvalla tankkaamisen jälkeenkin, mutta niin sitä tulee jokaisen hengityksestäkin. Neste on jalostanut MY dieselin jätteistä, tähteistä ja teollisuuden sivuvirroista, eikä hiilen alkuperä ole enää syvältä maan uumenista pumpatussa fossiilisessa maaöljyssä. Siksi sitä sanotaan uusiutuvaksi.

Uusiutuvan dieselin käyttö ei vaadi mitään muutoksia autoon. Autoilija voi jossain MY dieseliä myyvällä jakeluasemalla yksinkertaisesti vain valita vähän fossiilista dieseliä kalliimman uusiutuvan tuotteen. Uusiutuvan hinta on usein aika lähellä 95E-bensiinin hintaa.

Jakeluasemia on tällä hetkellä Suomessa 46 kappaletta eri puolilla maata.

Kestääkö autosi?
Ihan jokainen automerkki ei ole hyväksynyt MY dieseliä käytettäväksi autoissaan. Esimerkiksi Mercedes-Benz on hyväksynyt aineen kuorma-autoissaan, mutta ei henkilöautoissa.

Bosch, merkittävin diesel-tekniikan tuottaja ja kehittäjä, on ilmoittanut, että kaikilla sen valmistamilla dieselautoihin asennettavilla järjestelmillä voidaan käyttää Nesteen My dieseliä ja sen kaltaisia uusiutuvia tuotteita.

Nesteen teknisen palvelun päällikkö Markku Honkanen vakuuttaa, että My diesel sopii kaikkiin dieselautoihin.

- Kun polttoaineella ajetaan jo nyt maailmalla vähintään kymmenen miljoonaa kilometriä päivittäin, me olisimme kyllä saaneet varmasti tietää, jos jotain ongelmia syntyisi. My dieseliä on valmistettu ja käytetty jo 10 vuoden ajan, joten tunnemme hyvin tämän tuotteen, Honkanen sanoo.

Nesteellä on polttoaineistaan tuotevastuu suomalaisten lakien edellyttämällä tavalla, ja yhtiön mukaan MY dieselillä voi ajaa kaikilla dieselkäyttöisillä autoilla.

Uusiutuva diesel myös lieventää toista dieselin suurista ongelmista tuottamalla vähemmän hengitysilmaa myrkyttäviä typenoksideja ja pienhiukkasia.

Ja jos ajaa kaikkein uusimman dieseltekniikan, Euro 6.2 -normin autolla, selviää pienhiukkasista ja Nox-päästöistä bensiinimoottoria pienemmillä lukemilla.


https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/b6d10e5d-4787-4975-995a-b148d3e177bd?fbclid=IwAR0Lnjsp-ugsAMEBP12C91kB3Z7lBCEajYBN0hSlFeU3yTYmpJmOuZFuumA

_________________
ทีโม บุรีรัมย์

Voin olla väärässäkin...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pekkad
Myyn หมื่น


Liittynyt: 30 Kes 2007
Viestejä: 1296
Paikkakunta: Buriram

LähetäLähetetty: 4.5.2019 14:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuli tuosta muoviongelmasta tämmöinen tutkimus, jonka mukaan muovipussi olisikin ympäristöystävällisin vaihtoehto Rolling Eyes
En yhtään ihmettelisi, vaikka olisi muoviteollisuuden tilaama tutkimus Very Happy Jos esim miettii puuvillastakankaasta tehtyä kangaskassia joka maatuu aivan täysin, niin kuvittelisin että sen täytyisi olla todellisuudessa tuossa ykkösenä. Joku paperikassi kävisi myös hyvin roskapussina ja maatuu nopeasti.

https://www.kaleva.fi/uutiset/ulkomaat/tanskalaistutkimus-muovipussi-sittenkin-ymparistoystavallisin/787691/

Lainaus:
Tanskassa tehdyn tutkimuksen mukaan ruokien kantamisessa kaupasta kotiin muovipussi on ympäristön kannalta paras vaihtoehto. Kankaasta, biohajoavasta muovista ja paperista tehdyt kassit jäävät tutkimuksen mukaan toiseksi, kun tarkastellaan kassien koko elinkaarta valmistuksesta uusiokäyttöön.

Ympäristöviranomaisten teettämän tutkimuksen yllättävää tulosta selittää muun muassa se, että kangaskassin vaatiman puuvillan tuotanto vie mittavia resursseja. Biohajoavasta muovista tehdyt kassit taas päätyvät tavallista muovia helpommin jätteeksi, vaikka ne eivät lopulta hajoa kunnolla luonnossa, tutkimuksessa todetaan.

Tutkimuksessa lähdettiin oletuksesta, että kaupasta ostettua muovipussia käytettäisiin uudelleen kerran esimerkiksi roskien kuljettamiseen. Tähän verrattuna kangaskassia pitäisi käyttää uudelleen ainakin 7 000 kertaa.

Muovipussin jälkeen seuraavaksi paras on paperista valmistettu kassi. Se kuitenkin kestää heikosti, joten paperisen kassin uusiokäyttö on vaikeaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pekkad
Myyn หมื่น


Liittynyt: 30 Kes 2007
Viestejä: 1296
Paikkakunta: Buriram

LähetäLähetetty: 4.5.2019 16:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aika skeptinen selvästi saa kyllä olla monien ilmastonmuutokseen liittyvään uutisointiin tällä hetkellä. Otan esimerkiksi vaikka tämän väitteen, kuinka kohta lennetään sähkölentokoneilla...

Tesla S mallin akusto painaa 950kg ja vastaavan kokoisen polttoaineella liikkuvan auton polttoainetankin tilavuus 60-70l ja kutakuinkin saman verran kiloina. Toimintamatka kait kutakuinkin sama tai ehkä teslassa hieman huonompi ja joka vielä tietystikin heikkenee joka vuosi akkujen ikääntyessä.
Sama energiamäärä joka saadaan 1kg lentopetroolista vaatii 30-60 kg akkua (tuosta olen löytänyt vaihtelevaa tietoa) ja siitä päästääkin oikein kunnon oravanpyörään, kun tarvitaan lisää energiaa nostattamaan tämä lisääntynyt massa ilmaan ja vielä sen vaatima lisääntynyt tila rungossa aiheuttaa suurempaa ilmanvastusta, eli koneesta joutuu tekemään isomman tai vaihtoehtoisesti uhraamaan ruuman akuille Very Happy Ja unohtamatta huomattavasti isompia sähkömoottoreita jotta saa sen valtavan massan nykyisillä kiitoradan pituuksilla ilmaan Wink

Ei kyllä tule onnistumaan nykyisellä akkuteknologialla. Akuthan on lopulta kehittyneet todella hitaasti tyyliin viimiset 100v ja kännyköiden myötä vähän paremmin, mutta silti vielä vain käytetään samoja vesitäyttöisiä akkuja autoissa starttiakkuina. Tesloissahan se akusto koostuu semmoisista tavallaan sormipattereista, joka sekin on ollut käytössä iät ja ajat. Materiaaleilla vähän saaneet kapasiteettia kasvatettua, mutta siinäkin käytetään jo keveintä luonnosta löytyvää alkalimetallia, eli litiumia ja sitä kautta tultu sen tien päähän...Pitäisi keksiä jotain ihan uutta

Finnairhan lensi aiemmin Kanarialle ja välimeren kohteisiin ongelmitta Boeing 757 koneilla, mutta nykyisin lentävät Airbus 321 koneilla ja tämän kanssa ongelmia, kun kyseisessä koneessa vähempi pyöriä päälaskutelineessä (4 vs 2) ja ylittää joidenkin kenttien pistekuormarajan, jos tankkaavat koneen täyteen. Nyt en tiedä tarkaan mitkä kentät ne on, mutta ainakin Madeiran Funchal ja Kanarian saarten Lanzarotese ongelma paluumatkalla ja joutuvat yleensä tekemään yhden välilaskeutumisen tankkausta varten ennen Suomeen tuloa. Kuvittelinsin vastaavia ongelmia olevan tälläisillä sähköisillä lentävillä tankeilla Smile

Lainaus:
Sähkölentokoneiden kehitysvauhti on huima. Monet suuret toimijat ovat mukana kehitystyössä suurilla investoinneilla. Esimerkiksi Siemens rakentaa parhaillaan tulevaisuuden lentokoneita yhteistyössä Airbusin ja Rolls-Roycen kanssa. Yhdysvaltalainen lentoyhtiö Jet Suite on tilannut sähkölentokoneita kehittävältä Zunum Aerolta yli sata sähkölentokonetta. Koneet ovat 6–2-paikkaisia, ja niiden toimitusaika on valmistajan mukaan 2020-luvun alkupuolella. Tätä suurempia koneita kehitetään parhaillaan.


Siemens kehittää tulevaisuuden sähkölentokoneita yhteistyössä Rolls Roycen ja Airbusin kanssa. Katso videolta, miten täysin sähköinen lentokone "eFusion" rullaan ensilennolleen Unkarissa huhtikuussa 2016.

Matkustajaliikenteen uskotaan sähköistyvän Norjan sisäisillä lennoilla jo seitsemän vuoden kuluttua.

– Teknisesti se olisi mahdollista jo nyt. Sertifiointien, lainsäädännön ja infrastruktuurin vuoksi realistisempi ajankohta on kuitenkin vuoden 2025 tietämissä. Meidän on pysyttävä kehityksen mukana – ja se on nopeaa, Heggen selittää.

Myös Finavialla uskotaan, että ensimmäiset kaupalliset sähkölentokoneet nähdään kotimaan liikenteessä ensi vuosikymmenen aikana. Suomen ensimmäinen sähkölentokone Pipistrel Alpha Electro lensi ensilentonsa tänä kesänä. Finavia on mukana rahoittamassa koneen testausta ja kehitystyötä yhdessä Helsingin Sähkölentokoneyhdistyksen kanssa. Tavoitteena on saada tietoa sähkölentämisestä lentoasemien kehitys- ja suunnittelutyötä varten.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
spiigeli
Administrator ผู้บริหาร


Liittynyt: 28 Tou 2005
Viestejä: 10054
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: 4.5.2019 17:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

pekkad kirjoitti:
Tuli tuosta muoviongelmasta tämmöinen tutkimus, jonka mukaan muovipussi olisikin ympäristöystävällisin vaihtoehto Rolling Eyes
En yhtään ihmettelisi, vaikka olisi muoviteollisuuden tilaama tutkimus Very Happy Jos esim miettii puuvillastakankaasta tehtyä kangaskassia joka maatuu aivan täysin, niin kuvittelisin että sen täytyisi olla todellisuudessa tuossa ykkösenä. Joku paperikassi kävisi myös hyvin roskapussina ja maatuu nopeasti.

https://www.kaleva.fi/uutiset/ulkomaat/tanskalaistutkimus-muovipussi-sittenkin-ymparistoystavallisin/787691/

Lainaus:
Tanskassa tehdyn tutkimuksen mukaan ruokien kantamisessa kaupasta kotiin muovipussi on ympäristön kannalta paras vaihtoehto. Kankaasta, biohajoavasta muovista ja paperista tehdyt kassit jäävät tutkimuksen mukaan toiseksi, kun tarkastellaan kassien koko elinkaarta valmistuksesta uusiokäyttöön.

Ympäristöviranomaisten teettämän tutkimuksen yllättävää tulosta selittää muun muassa se, että kangaskassin vaatiman puuvillan tuotanto vie mittavia resursseja. Biohajoavasta muovista tehdyt kassit taas päätyvät tavallista muovia helpommin jätteeksi, vaikka ne eivät lopulta hajoa kunnolla luonnossa, tutkimuksessa todetaan.

Tutkimuksessa lähdettiin oletuksesta, että kaupasta ostettua muovipussia käytettäisiin uudelleen kerran esimerkiksi roskien kuljettamiseen. Tähän verrattuna kangaskassia pitäisi käyttää uudelleen ainakin 7 000 kertaa.

Muovipussin jälkeen seuraavaksi paras on paperista valmistettu kassi. Se kuitenkin kestää heikosti, joten paperisen kassin uusiokäyttö on vaikeaa.

Muistaisin saman, tai vastaavan tutkimuksen joskus lukeneeni. Siinä keskityttiin lähinnä valmistuksen kannalta tuohon ympäristö asiaan. Ei itse jätteestä aiheutuviin ympäristö haittoihin.

_________________
กาย
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
spiigeli
Administrator ผู้บริหาร


Liittynyt: 28 Tou 2005
Viestejä: 10054
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: 4.5.2019 17:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
– Monelle kuluttajalle saattaa olla uutta tietoa, että kestokassit, biohajoavat kassit ja paperikassit eivät oikeastaan ole muovikasseja ympäristöystävällisempiä. Kangaskassiakin pitää käyttää yllättävän monta kertaa, jotta saavutetaan samat ympäristövaikutukset [kuin tavallisella muovikassilla], kommentoi Laura Alisalo, joustomuovivalmistaja Amerplastin markkinointi- ja viestintäpäällikkö.
Kangaskassia on käytettävä jopa 251 kertaa, jotta sen ympäristöhaitat jäisivät yhtä mataliksi kuin kierrätysmuovikassin. Jos kotiin ostetaan lisäksi rullallinen muovipusseja roskien keruuta varten, ei kangaskassin käytöstä ole välttämättä lainkaan hyötyä ympäristölle.
Muovikassien ympäristövaikutukset riippuvat paljolti siitä, miten kasseja hyödynnetään käytön jälkeen.
Laura Alisalo

Sanoo Amerplastin viestintäpäällikkö. Smile

_________________
กาย
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
pekkad
Myyn หมื่น


Liittynyt: 30 Kes 2007
Viestejä: 1296
Paikkakunta: Buriram

LähetäLähetetty: 4.5.2019 17:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

spiigeli kirjoitti:
Lainaus:
– Monelle kuluttajalle saattaa olla uutta tietoa, että kestokassit, biohajoavat kassit ja paperikassit eivät oikeastaan ole muovikasseja ympäristöystävällisempiä. Kangaskassiakin pitää käyttää yllättävän monta kertaa, jotta saavutetaan samat ympäristövaikutukset [kuin tavallisella muovikassilla], kommentoi Laura Alisalo, joustomuovivalmistaja Amerplastin markkinointi- ja viestintäpäällikkö.
Kangaskassia on käytettävä jopa 251 kertaa, jotta sen ympäristöhaitat jäisivät yhtä mataliksi kuin kierrätysmuovikassin. Jos kotiin ostetaan lisäksi rullallinen muovipusseja roskien keruuta varten, ei kangaskassin käytöstä ole välttämättä lainkaan hyötyä ympäristölle.
Muovikassien ympäristövaikutukset riippuvat paljolti siitä, miten kasseja hyödynnetään käytön jälkeen.
Laura Alisalo

Sanoo Amerplastin viestintäpäällikkö. Smile


Helkkarin tarkkaan ne on saanut laskettua noi tarvittavat käyttökerrat Smile Muovia on joka paikka täynnä, joku raja olisi ehkä hyvä keksiä Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
spiigeli
Administrator ผู้บริหาร


Liittynyt: 28 Tou 2005
Viestejä: 10054
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: 4.5.2019 18:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

pekkad kirjoitti:
spiigeli kirjoitti:
Lainaus:
– Monelle kuluttajalle saattaa olla uutta tietoa, että kestokassit, biohajoavat kassit ja paperikassit eivät oikeastaan ole muovikasseja ympäristöystävällisempiä. Kangaskassiakin pitää käyttää yllättävän monta kertaa, jotta saavutetaan samat ympäristövaikutukset [kuin tavallisella muovikassilla], kommentoi Laura Alisalo, joustomuovivalmistaja Amerplastin markkinointi- ja viestintäpäällikkö.
Kangaskassia on käytettävä jopa 251 kertaa, jotta sen ympäristöhaitat jäisivät yhtä mataliksi kuin kierrätysmuovikassin. Jos kotiin ostetaan lisäksi rullallinen muovipusseja roskien keruuta varten, ei kangaskassin käytöstä ole välttämättä lainkaan hyötyä ympäristölle.
Muovikassien ympäristövaikutukset riippuvat paljolti siitä, miten kasseja hyödynnetään käytön jälkeen.
Laura Alisalo

Sanoo Amerplastin viestintäpäällikkö. Smile


Helkkarin tarkkaan ne on saanut laskettua noi tarvittavat käyttökerrat Smile Muovia on joka paikka täynnä, joku raja olisi ehkä hyvä keksiä Smile
Noissa parissa tutkimuksessa tosiaan puhutaan valmistamisen päästöistä, ei loppu haitoista.
_________________
กาย
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
pekkad
Myyn หมื่น


Liittynyt: 30 Kes 2007
Viestejä: 1296
Paikkakunta: Buriram

LähetäLähetetty: 4.5.2019 18:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse käytän muovipusseja ostospusseina ja roskapusseina, kun ne niin näppäriä ja halpoja, etten ole lopulta sen parempi luonnonsuojelija kuin muutkaan, mutta jospa ne kiellettäisiin ja tuotaisiin kauppoihin paperi ja kangaskassit, niin siirtyisin automaattisesti niihin. Tai onhan ne siellä jo nyt vaihtoehtoina, mutta ei kukaan oikestaan niitä käytä...tai ainakaan suurin osa.
Ehkä tässä asiassa pitäisi ihmisiä ja yrityksiä tavallaan holhota, jos jotain muutosta halutaan?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
spiigeli
Administrator ผู้บริหาร


Liittynyt: 28 Tou 2005
Viestejä: 10054
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: 4.5.2019 19:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

pekkad kirjoitti:
Itse käytän muovipusseja ostospusseina ja roskapusseina, kun ne niin näppäriä ja halpoja, etten ole lopulta sen parempi luonnonsuojelija kuin muutkaan, mutta jospa ne kiellettäisiin ja tuotaisiin kauppoihin paperi ja kangaskassit, niin siirtyisin automaattisesti niihin. Tai onhan ne siellä jo nyt vaihtoehtoina, mutta ei kukaan oikestaan niitä käytä...tai ainakaan suurin osa.
Ehkä tässä asiassa pitäisi ihmisiä ja yrityksiä tavallaan holhota, jos jotain muutosta halutaan?

Itse ollut aina vähän muovin vihamies. Oli sitkeä taistelu itselle, kun lasipullot muuttui muovisiin.
Noilla vihannesosaston pikku pusseilla ei itselle kauheasti käyttöä, niin tulee punnittua eri tuotteita irtonaisina ja laitettua samaan pussiin.

_________________
กาย
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Jim Reindeer
Administrator ผู้บริหาร


Liittynyt: 20 Elo 2005
Viestejä: 14742
Paikkakunta: Buriram Province

LähetäLähetetty: 4.5.2019 19:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

spiigeli kirjoitti:

Sanoo Amerplastin viestintäpäällikkö. Smile


Heh... tällästä kuvaa on valtava määrä. Ja jotka pitäs lähettäa tälle Amerplast viestintäpäälikölle. Hän on täysin tietoinen asiasta.



Hommassa ei tarvita edes paperikasseja vaan tarpeeksi kangaskasseja.

Edit: kuva Yle

_________________
ทีโม บุรีรัมย์

Voin olla väärässäkin...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
maipenrai
Mahaat Lek มหาดเล็ก


Liittynyt: 13 Kes 2005
Viestejä: 250
Paikkakunta: helsinki

LähetäLähetetty: 4.5.2019 20:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

minkälainen määrä mahtaa Bangkokissa valua muovijätettä ym muuta roskaa/p.... a mereen esim. tunnin aikana viemäreiden ym kautta?en itse haluaisi olla vastaanottaja puolena.tämä siis esimerkkinä. itse en ole mikään "vihervasuri". eli siellä valuu kolminkertainen määrä paskaa vähintään mitä suomen koko kansa tuottaa tunnissa yhteensä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jim Reindeer
Administrator ผู้บริหาร


Liittynyt: 20 Elo 2005
Viestejä: 14742
Paikkakunta: Buriram Province

LähetäLähetetty: 4.5.2019 20:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuollaisia paskalauttoja on monessa paikassa. Kuolleista eläimistä vaikka valat tai linnut löytyy tuota paskaa sisuksista.

Taas kuva Yleltä.



Kuva kaapattu Yle Areena jutusta eli tästä ja jos kiinnostaa nähdä mitä paskaa merillä seilaa.

Lainaus:
Prisma: Muovi - ihmeaineesta inhokiksi

1.4.20191 kk 26 pv 34228 katselua
Muovi oli mullistava keksintö, jonka haitat on tajuttu vasta vuosikymmenien kuluttua. Valtamerien kelluvat muovivuoret sekä mikromuovit ravintoketjussa ovat pelottava muistutus siitä, että ympäristöongelmat on otettava vakavasti. Miksi muovin aiheuttamaa ongelmaa ei ole saatu ratkaistua?


Kannattaa katsoa eli vaikka Ylee usein moitin, niin on heilla hyvääkin tuotantoa.

https://areena.yle.fi/1-4523393

_________________
ทีโม บุรีรัมย์

Voin olla väärässäkin...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
maipenrai
Mahaat Lek มหาดเล็ก


Liittynyt: 13 Kes 2005
Viestejä: 250
Paikkakunta: helsinki

LähetäLähetetty: 4.5.2019 20:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

lisäystä minun edelliseen viellä. nämä asiat ovat todella tärkeitä meille sekä meidän tuleville sukupolville/jälkeläisille.perstuntuma on että jää alle 15% ketkä asialle tekee jotain maailmassa. on pieni luku, mutta veikkaan että lähellä totuutta. Sad
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jim Reindeer
Administrator ผู้บริหาร


Liittynyt: 20 Elo 2005
Viestejä: 14742
Paikkakunta: Buriram Province

LähetäLähetetty: 4.5.2019 20:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

pekkad kirjoitti:
Itse käytän muovipusseja ostospusseina ja roskapusseina, kun ne niin näppäriä ja halpoja, etten ole lopulta sen parempi luonnonsuojelija kuin muutkaan, mutta jospa ne kiellettäisiin ja tuotaisiin kauppoihin paperi ja kangaskassit, niin siirtyisin automaattisesti niihin. Tai onhan ne siellä jo nyt vaihtoehtoina, mutta ei kukaan oikestaan niitä käytä...tai ainakaan suurin osa.
Ehkä tässä asiassa pitäisi ihmisiä ja yrityksiä tavallaan holhota, jos jotain muutosta halutaan?


No saahan ne roskapussit ostettuakin. On monenlasta kokoa. Kangaskasseja on monessa paikassa myynnissä. Minä en ainakaan ostele ja käy siksi kaupassa, että saan roskapusseja.

Mitä pitää holhota ja miksi? Siis itse muoviongelmassa.

Makro Market on ihan ykkönen Thaimaassa tuossa hommassa. Ostan sieltä kuukausen satsin kerralla ja loput toriltaMinä kun en käy BIG:ssa enkä Lotuksessa kuin satunnaisesti ja minulla on sellanen kunnon iso kylmälaatikko johon mätän Makrosta ostamani lihat, kalat ja muut. No eilen Big C:ssa kävin sen puhelimen ostamassa, mutta en siis keräile muovipusseja kotiini roskiksiksi eikä puhelintakaan laitettu pussiin. Kangaskasseja on myös autossa ja mopossa.

Mutta jos on ei minkäänlaista halua vähentää muovin käyttöä niin sille ei voi mitään. Lienee joku helppous pääsyy tuohon.

Toriostoksissa tulee kyllä väkisin muovia.

Se pitäisi mennä juurin noin, että kiellettäisiin kaikki muovikassit marketeissa niin se olisi hyvä asia. Ihan joutavaa touhua se 7eleven/CP kampanja. Touhu jatkuu samanlaisena. Tää CP firma valehtelee koko ajan lähes kaikesta ja hallitsee Thaimaan ruokatouhua. CP on eräänlainen monopoli täällä.

Minulla on Tesco Lotus ja BigC jonkin asteisessa boikotissa.

_________________
ทีโม บุรีรัมย์

Voin olla väärässäkin...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jim Reindeer
Administrator ผู้บริหาร


Liittynyt: 20 Elo 2005
Viestejä: 14742
Paikkakunta: Buriram Province

LähetäLähetetty: 4.5.2019 21:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

pekkad kirjoitti:
Itse käytän muovipusseja ostospusseina ja roskapusseina, kun ne niin näppäriä ja halpoja, etten ole lopulta sen parempi luonnonsuojelija kuin muutkaan, mutta jospa ne kiellettäisiin ja tuotaisiin kauppoihin paperi ja kangaskassit, niin siirtyisin automaattisesti niihin. Tai onhan ne siellä jo nyt vaihtoehtoina, mutta ei kukaan oikestaan niitä käytä...tai ainakaan suurin osa.
Ehkä tässä asiassa pitäisi ihmisiä ja yrityksiä tavallaan holhota, jos jotain muutosta halutaan?


No saahan ne roskapussit ostettuakin. On monenlasta kokoa. Kangaskasseja on monessa paikassa myynnissä. Minä en ainakaan ostele ja käy siksi kaupassa, että saan roskapusseja.

Mitä pitää holhota ja miksi? Siis itse muoviongelmassa.

Makro Market on ihan ykkönen Thaimaassa tuossa hommassa. Ostan sieltä kuukausen satsin kerralla ja loput toriltaMinä kun en käy BIG:ssa enkä Lotuksessa kuin satunnaisesti ja minulla on sellanen kunnon iso kylmälaatikko johon mätän Makrosta ostamani lihat, kalat ja muut. No eilen Big C:ssa kävin sen puhelimen ostamassa, mutta en siis keräile muovipusseja kotiini roskiksiksi eikä puhelintakaan laitettu pussiin. Kangaskasseja on myös autossa ja mopossa.

Mutta jos on ei minkäänlaista halua vähentää muovin käyttöä niin sille ei voi mitään. Lienee joku helppous pääsyy tuohon.

Toriostoksissa tulee kyllä väkisin muovia.

Se pitäisi mennä juurin noin, että kiellettäisiin kaikki muovikassit marketeissa niin se olisi hyvä asia. Ihan joutavaa touhua se 7eleven/CP kampanja. Touhu jatkuu samanlaisena. Tää CP firma valehtelee koko ajan lähes kaikesta ja hallitsee Thaimaan ruokatouhua. CP on eräänlainen monopoli täällä.

Minulla on Tesco Lotus ja BigC jonkin asteisessa boikotissa.

Edit: materiaalia on valtavasti tuosta merten muovi ja muu paska touhusta joka pitäisi kyllä herättää ihmiset. Jos puhutaan jostain ilmaston muuttumisestä jota tuo voi myös aiheuttaa kun merten ekotasapain kärsii. Minun kategoriassa ilmastonmuutos jää kauas taakse, koska sellaista ei ole edes tapahtunut siten, ettö se voitaisiin vahvistaa. Monet tutkijat sanovat ettei mitään oleellista ole tapahtunut. IPPC väittää toisin ja lisäksi valehtelee sekä jäänyt siitä kiinni.

Ilmasto muuttuu, on aina muuttunut.

_________________
ทีโม บุรีรัมย์

Voin olla väärässäkin...


Viimeinen muokkaaja, Jim Reindeer pvm 4.5.2019 21:46, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jim Reindeer
Administrator ผู้บริหาร


Liittynyt: 20 Elo 2005
Viestejä: 14742
Paikkakunta: Buriram Province

LähetäLähetetty: 4.5.2019 21:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Voi helvetti. Onko tuo joku ihme kun kaikialla mediassa on lobattu ja vouhkattu ilmastonmuutosta? Ja luotu pelkoa ihmisiin. Tuo homma on lähtenyt ihan lapasesta.

Lainaus:
Surua, epätoivoa, pelkoa – ilmastoahdistus rajoittaa nuorten tulevaisuuden suunnitelmia

Nuorten kokema ilmastoahdistus ei ole enää näkymätöntä. Se ilmenee toivottomuutena, elämäntapamuutoksina, protesteina – sekä haluttomuutena hankkia lapsia.

Riittääkö ravinto ja puhdas vesi? Johtaako luonnonvarojen puute väkivaltaan? Mitä jos olemme jo tuhonneet maapallon? Nämä ovat kysymyksiä, joita nuorilla herää keskusteluissa tulevista sukupolvista.

Mistä ilmastoahdistuksessa on kyse?

– Ilmastoahdistusta voi käyttää kattokäsitteenä monenlaisille tuntemuksille: mm. pelko, suru, viha, syyllisyys, häpeä, epätoivo, voimattomuus ja riittämättömyyden kokemus ovat yleisiä ihmisten kuvaamia tuntemuksia.

– Tunteet voivat vaihdella voimakkuudeltaan ja kestoltaan riippuen elämäntilanteesta ja siitä milloin ja miten altistuu ahdistusta herättäville asioille.

– Ilmastoahdistus voi tuntua joskus myös fyysisinä oireina tai levottomuuden tunteena, ja vaikuttaa arjessa esimerkiksi nukkumiseen ja jaksamiseen.

– Tunteet ovat normaaleja reaktioita ja auttavat meitä toimimaan, mutta tunteiden kanssa ei kannata jäädä yksin.

Lähde: psykologi Sanni Saarimäki


https://yle.fi/uutiset/3-10754435

_________________
ทีโม บุรีรัมย์

Voin olla väärässäkin...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pekkad
Myyn หมื่น


Liittynyt: 30 Kes 2007
Viestejä: 1296
Paikkakunta: Buriram

LähetäLähetetty: 12.5.2019 11:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vastaus tuolla yllä Jimille: Ehkä holhous oli väärä ilmaus, mutta tarkoitan että lainsäädännöllä koittaisivat saada ihmiset ja yritykset siirtymään lopulta aika turhasta muovin käytöstä eri tuotteissa.

Asiasta toiseen: "Jännä" muuten nähdä mitä tämä tuo tullessaan, kun Suomea ruvetaan tekemään oikein kunnolla hiilineutraaliksi. Eiköhän tämä tapahdu tämän ja seuraavan hallituksen aikana. Ainakin maito ja liha on tavallaan demonisoitu tai kertovat niiden tuotannon tuottavan Co2 paljon päästöjä ja samalla tuotu niitä korvaavia tuotteita kauppoihin liha ja juustohyllyyn Confused

Toinen mikä ainakin itseä mietityttää on se kun ruvetaan tuottamaan biopolttoaineet pelloilla ja samalla ihmiset ohjataan siirtymään pelloilla tuotettuun ravintoon. Tarkoitan tätä, kun soijasta tehdään makkaran ja lihan korvaavia tuotteita ja samaten taas kasvisöljyistä juustoja. Lehmän maitoa on korvattu jossain määrin jo kauramaidolla jne...

Suomen elintarviketeollisuus ei kaikesta päätellen ole moksiskaan tästä muutoksesta ja tuovat korvaavat (keinotekoiset) tuotteet hyllyihin Crying or Very sad


Lainaus:
Kiitos tutkijoille ansiokkaasta selvitystyöstä, joka osoittaa Suomen voivan saavuttaa hiilineutraalisuuden jo 2030-luvulla. Tämä vaatii meiltä päätöksentekijöiltä määrätietoista, pitkäjänteistä ja johdonmukaista energia- ja ilmastopolitiikkaa yli hallituskausien niin kansallisesti kuin EU-tasolla, totesi asunto-, energia- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen pitkän aikavälin vähäpäästöisyysstrategian taustaselvitysten (PITKO ja MALULU) julkistuksessa 28.2.2019 Säätytalossa.

- Riittävien päästövähennysten saavuttamiseksi tarvitaan kaikkien yhteiskunnan toimijoiden työtä. Suomi voi olla ilmastonmuutoksen torjunnan edelläkävijä. Tähän rooliin sopivan tarkemman hiilineutraalisuus- ja päästövähennystavoitteen määrittely vaatii vielä lisätutkimuksia, ministeri Kimmo Tiilikainen jatkaa.


Lainaus:
Tuoreen selvityksen mukaan ilmastohyötyjä tuottava ja samalla ravitsemussuositukset täyttävä ruokavalio edellyttää merkittävää lihankulutuksen vähentämistä ja kasviperäisten tuotteiden lisäämistä. Parhaimmillaan ruokavalion ilmastovaikutusta voidaan pienentää 40 prosenttia.


https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006100145.html?fbclid=IwAR3spGisXHF-umXzP79QwVkWM1nkyqMbsEBLk8WAeCxahsr0lBzbnmAkNZs

https://valtioneuvosto.fi/artikkeli/-/asset_publisher/1410877/suomi-voi-olla-hiilineutraali-jo-2030-luvun-lopussa-mutta-se-vaatii-maaratietoisia-toimia-seka-ylihallituskautista-energia-ja-ilmastopolitiikkaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jim Reindeer
Administrator ผู้บริหาร


Liittynyt: 20 Elo 2005
Viestejä: 14742
Paikkakunta: Buriram Province

LähetäLähetetty: 12.5.2019 12:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

pekkad kirjoitti:
Vastaus tuolla yllä Jimille: Ehkä holhous oli väärä ilmaus, mutta tarkoitan että lainsäädännöllä koittaisivat saada ihmiset ja yritykset siirtymään lopulta aika turhasta muovin käytöstä eri tuotteissa.


Olet oikeassa. En tajua itsekään miksi noin ilmaisin asian. Muoviongelmaa nimenomaan pitäisi valvoa enemmän.

Samoin minusta on skeptinen ilmastonmuutoksen suhteen kun olen tutkinut asioita. Ilmastonmuutos on pitkälle bisnestä ja valtavaa pelottelua. Tutkijoilla täysin päin vastaisia näkemyksiä. Jos muistan oikein niin tuo vohkaus alkoi kunnolla ja täysillä vuodesta 2015 tai 2016. Itse en usko että Suomi on hiilineutraali (kunna sanapari) 2030. Ja tuo pännii jos aletaan syöttämään ihmisille jotain keinotekoista paskaa. Täällä Thaimaassa ei ainakaan onnistu ihan heti joku keinotekoinen paska jos lasketa ns roskaruokaa. Esim McDonald's ja kaikki mut vastaavat.

Tässä oli jossain juttu ja kuva jossa biohajoava muovipussi oli täysin kunnossa oltuaan kolme vuotta "hajoamassa".

_________________
ทีโม บุรีรัมย์

Voin olla väärässäkin...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin   tulostus ystävällinen näkymä    Thaimaa-info.com Foorumin päävalikko -> Yleinen keskustelu, General discussion Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
Sivu 6 Yht. 7

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa
Et voi liittää tiedostoja tässä foorumissa
Et voi ladata tiedostoja tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group